AR-head-up-display: Banebrydende navigation
En teknik, som grundlæggende vil forandre det at køre bil
Vores ID.-modeller byder på en både intuitiv og innovativ navigation gennem trafikken. Med augmented-reality-head-up-displayet (ekstraudstyr) får du en verdensnyhed i din bil.
Som fører af en ID.-model har du som tilvalg altid navigationen lige foran dig. Takket være en teknik, som integrerer virtuelle elementer perfekt i den ægte verden. Augmented-reality-head-up-displayet er et informationsinstrument, som tilfører tekster, billeder eller tredimensionelle animationer til virkeligheden. Eksempelvis kan man inden for de systemmæssige grænser projicere nyttige informationer og advarsler direkte op på forrudens synsfelt. Og føreren kan reagere omgående.
Dette og mere til kan du her få at vide om AR-head-up-displayet:
Vores ID.-modeller fås med en intuitiv og innovativ navigation gennem trafikken: Augmented-reality-head-up-displayet er et teknisk highlight, som får informationer direkte i dit synsfelt til at smelte sammen med virkeligheden.
Augmented-reality-head-up-displayet udvider virkeligheden med vigtige informationer.
Dertil hører anvisninger fra navigationssystemet eller advarsler fra førerassistentsystemerne.
For at gøre aflæsningen optimal beregner systemet permanent symbolernes placering.
Udvidet virkelighed
Augmented reality – på dansk ”udvidet virkelighed” – integrerer virtuelle elementer rent optisk næsten uden overgang i den virkelige verden. Som den første volumenproducent på verdensplan har Volkswagen lanceret augmented-reality-head-up-displayet i segmentet for kompakte biler. Dermed har brugeren af en ID.-model altid navigationen lige foran sig, hvis vedkommende ønsker det.
Augmented reality integrerer virtuelle elementer rent optisk næsten uden overgang i den virkelige verden.
Augmented-reality-head-up-displayet fra Volkswagen er et informationsinstrument, som tilfører tekster, billeder eller tredimensionelle animationer til virkeligheden. Eksempelvis kan man inden for de systemmæssige grænser projicere nyttige informationer eller advarsler direkte op på forrudens synsfelt. Og du kan reagere omgående.
Sådan bliver forruden til en informationsskærm
Informationerne vises på to billedniveauer: et nærområde til statiske 2D- og et optisk større fjernområde til dynamiske 3D-visninger.
I den forbindelse viser det store dynamiske vindue anvisninger fra navigationen eller assistentsystemerne med en virtuel afstand på ca. 10 m foran bilen. I stedet for et navigationskort kan du altså se drejepile og destinationspunkter præcist der, hvor du kører – på kørebanen.
- Under dette store fjernområdevindue ligger nærområdevinduet. Det viser statusvisninger som hastighed og vejskilte, der ser ud som om de svæver ca. 3 m foran føreren. Disse visninger kommunikerer ikke noget direkte behov for at reagere. Dermed kan du også holde øje med forudseende informationer uden at skulle fjerne blikket fra vejen.
Praktisk anvendelse
Hvis bilen eksempelvis kører hen mod et vejkryds, hvor den i henhold til den beregnede rute skal dreje, viser systemet to anvisninger.
I første trin viser det et forvarsel på kørebaneniveau, og i andet trin tre retningspile i vejkrydset. Jo tættere du kommer på vejkrydset, jo større bliver disse pile. Samtidig fader de ud, så du har frit udsyn til vejen. Systemet visualiserer også anvisninger og advarsler fra førerassistentsystemer som Lane Assist eller Travel Assist.
Kompleks teknologi forklaret på en nem måde
Langt inde i instrumentpanelet ligger det centrale element i augmented-reality-head-up-displayet fra Volkswagen – systemets Picture Generation Unit. Den udsender bundter af stråler, der sendes hen på to niveauer af spejle af et LCD-display. Andelene til nær- og fjernområdet adskilles der og projiceres op på bilens forrude via et stort konkavt spejl.
For at bilens fører kan se informationerne i det korrekte forhold til omgivelserne, beregner en af de to centrale computere i bilen symbolernes placering. Rådataene dertil leveres af bilens frontkamera, radarsensorer og navigationskort. Slutteligt bliver AR-visningerne stabiliseret og tilpasset til projektionsoptikkens geometri.