10 usædvanlige spørgsmål vedr. elbiler
Hvad sker der egentlig, hvis jeg vasker min elbil i en vaskehal? Kan jeg lade bilen op ved offentlige ladestationer, når det regner? Og skal jeg have specielle dæk til en elbil? Svaret på mange spørgsmål om elektrisk mobilitet virker først åbenlyst, og spørgsmålene kan virke lidt mærkelige. Men så kommer man alligevel til at gruble over det. For at undgå det har vi her svarene på 10 usædvanlige spørgsmål om elbiler.
Her kan du se følgende:
- Hvordan en elbil reagerer på vand og uvejr
- Hvordan du yder starthjælp til starterbatteriet i en elbil
- Hvilke tanker en lyddesigner gør sig om elbiler
- Hvad der påvirker en elbils energiforbrug
1. Kan jeg vaske min elbil i en vaskehal?
Dette spørgsmål ser man især ofte i diverse fora. Svarene lyder ofte lidt nedladende, men bekymringen er berettiget. For man skal jo naturligvis have respekt for kombinationen af strøm og vand. Men en elbil i en vaskehal kan på ingen måde sammenlignes med en hårtørrer i et badekar. Ligesom i biler med forbrændingsmotor er elektronikken og batteriet i en elbil også særdeles godt beskyttet mod indtrængen af fugt. Du kan altså roligt lægge den fugtige svamp fra dig og køre til den nærmeste vaskehal.
2. Bliver batteriet i en elbil nogensinde slidt?
Mens mange mobiltelefonbatterier allerede er slidte efter 2 år, så er der stadig masser af power på elbilsbatteriet. Producenterne monterer forskellige batterier, og derfor kan man ikke sige noget konkret om levetiden for batteriet i en elbil. Mange producenter garanterer dog, at batteriet stadig vil have mindst 70 % opladningskapacitet tilbage efter et antal år eller kørte kilometer. Godt for tegnebogen: Men hvis batteriet på et tidspunkt begynder at blive meget dårligt, kan du bare få skiftet enkelte battericeller på et fagværksted.
3. Opladning af elbiler i regnvejr – kan det lade sig gøre?
I vindstyrke 10 og silende regn burde du nok hellere være hjemme i stedet for ved en ladestation. Men det bestemmer man jo ikke altid selv, vel? Så der er gode nyheder: Du kan roligt lade din elbil op – også i silende regn. Ladetilslutningen i elbiler er konstrueret, så strømmen først løber, når kontakten mellem ladestik og elbil er sikkert fastlåst og der ikke kommer vand ind i forbindelsen. Derfor skal du heller ikke holde stikket for længe ud i luften i regnvejr: Hvis ladestikket er fugtigt, sker der nemlig ingenting – du får ikke stød, men heller ingen strøm.
4. Hvad sker der, hvis en elbil bliver ramt af lynet?
En elbil tiltrækker ikke lyn mere end benzin- eller dieselbiler. Som i alle lukkede biler beskytter karrosseriet i en elbil dig også mod et lyns op imod 1 million volt. På grund af en bils lukkede konstruktion opstår der kun en overfladisk spænding, som så ledes ensartet fra bilens overflade til jorden. Men i enhver bil kan et lynnedslag påvirke bilens elektronik. Dog er sandsynligheden for at blive ramt af lynet ekstremt lav.
5. Skal jeg have specielle dæk til en elbil?
Svaret er et klassisk "ja og nej" Så længe dækkets specifikationer (størrelse, vægtindeks, etc.) svarer til bilens specifikationer, kan du i teorien køre med alle slags dæk. Men specielle elbilsdæk er ofte rullemodstandsoptimerede. Og jo lavere rullemodstand, jo mere energieffektivt kører bilen også, og jo længere kan du køre på en batteriopladning.
6. Hvordan yder jeg starthjælp til en elbil?
Det gør du slet ikke – det er det korte svar, i hvert fald når det gælder det store hovedbatteri. Starterbatteriet på 12 V, som er monteret i både biler med forbrændingsmotor og i elbiler, kan du også uden problemer yde starthjælp til i en elbil. Men sandsynligheden for at det lille batteri er afladet er meget lille, da det hele tiden bliver opladet af højvoltsbatteriet. Det primære batteri kan ikke oplades med strøm fra en anden bil.
Nogle producenter tilbyder gratis bugsering som serviceydelse. Vejhjælp med fagpersoner er vigtig, når du kører i en elbil. Ved bugsering og løft af bilen med en donkraft eller en læssekran skal man nemlig sørge for et par ting i forbindelse med elbiler. Fx at der ikke er højspændingskomponenter ved løftepunktet.
7. Kan en elbil lyde som en sportsvogn?
Med grundigt lyddesign kunne man måske i nogen grad efterligne den specielle motorlyd fra en sportsvogn med forbrændingsmotor. Men det er ikke det erklærede mål med elbiler, at de skal lyde som biler med forbrændingsmotor. Det lave støjniveau er et af de særlige kendetegn ved en elbil og giver især en tydelig reduktion af støjen i bymidterne. Kunstigt genereret lyd er primært en sikkerhed for andre trafikanter som fodgængere og cyklister. "Det er lidt paradoksalt“, udtaler Professor Hugo Fastl fra det tekniske universitet i München til "Gründerszene.de“. "Efter at vi i 20 år har arbejdet på at gøre bilerne mere støjsvage, skal de nu støje mere". En af ideerne er, vi skal tilpasse decibeltallet fra bilstøj til den omgivende støj. Jo mere støj fra omgivelserne, jo mere støjer elbilen.
8. Hvor langt er der til den nærmeste ladestation?
For de fleste skal man ikke længere end til sin egen hoveddør for at finde den nærmeste ladestation, for mange elbilsejere oplader deres bil derhjemme. De store byer har i gennemsnit et tættere netværk af opladningsmuligheder. På landet står ladestationerne med lidt større afstand. Men én ting er sikkert: Hvis du leder efter strøm, så skal du nok finde den – fx via navigationssystemet eller via særlige navigations-apps.
9. Kan elbiler trække en campingvogn?
Ingen elbil kan trække vægten af en campingvogn uden hurtigt at løbe tør for strøm. Så hvis du vil køre på ferie med elbil og campingvogn, skal du være tålmodig. For det varer lidt endnu, før campingvogne med elektrisk træk på akslerne kommer i produktion.
10. Påvirker hastigheden energiforbruget?
Ja. Jo hurtigere du kører, jo hurtigere aflades batteriet. Luftmodstanden stiger eksponentielt, i takt med at hastigheden stiger. Dermed stiger energiforbruget til fremdrift. Op til 110 km/t kører du med en god balance mellem hastighed og rækkevidde. På den måde kommer du længst på motorvejen. I byen skal du bremse oftere – og det er glimrende! Hvorfor skal man glæde sig over køkørsel? Hver gang du bremser, indvindes energi, som tilføres direkte til batteriet (rekuperation).