En ID.4 GTX fra VW kører over en bro i skumringen.

Hvor kommer råstofferne til elbiler fra?

Den elektriske mobilitet har fuld fart på – og dermed stiger behovet for specielle råstoffer som litium og kobolt. Men hvilke materialer består elbiler egentlig af i dag i dag og i fremtiden, og hvordan forandrer behovet for råstoffer sig?

Det og mere til kan du her få at vide om råstoffer til elbiler:

-På grund af den elektriske mobilitet forandrer behovet for råstoffer sig.
-På nuværende tidspunkt skal der stadig bruges grafit, litium, nikkel, mangan og kobolt til elbilsbatterier.
-Volkswagen forsker allerede i batteriteknologier, som der skal bruges færre ressourcer til.
-Genbrug: Brugte batterier skal genanvendes.

Dynamisk anderledes

På mange elbiler kan man med det samme se, at der ikke er tale om en ”normal” bil med forbrændingsmotor. Det aerodynamiske design og moderne visuelle elementer giver hurtigt et fingerpeg om nye teknologier. Og senest når man sætter sig ind og for første gang giver gas – eller strøm – så er forskellen i forhold til en bil med forbrændingsmotor helt tydelig. For elbiler accelererer næsten lydløst, kører dynamisk lige fra start og har det fulde drejningsmoment lige med det samme. Diesel- eller benzinbiler skal bruge meget længere tid til at lede motorens kraft ud til hjulene. Men biler med forbrændingsmotor og elbiler adskiller sig ikke ”kun”, når det gælder udseende, teknik og køreegenskaber.

Illustration: Til elbilsbatterier skal der blandt andet bruges litium, kobolt, grafit, mangan, kobber og nikkel.

De råstoffer, som anvendes til produktionen af elbiler og deres komponenter, er også til dels anderledes end for biler med forbrændingsmotor. Det skyldes især de litium-ion-batterier, som er monteret i elbilerne, hvorfra de får deres energi til fremdriften – og som sikrer, at de kører lokalt CO2-frit. Til produktionen af disse batterier skal der blandt andet bruges grafit, litium, nikkel, mangan og kobolt. Uden disse råstoffer kan man p.t. endnu ikke producere batterier med sammenlignelige egenskaber.

 

Der skal også anvendes specielle råstoffer i elbilernes motorer. Eksempelvis er metaller fra gruppen af sjældne jordarter vigtige til de magneter, der anvendes i elbilernes motorer.

Oprindelsen for råstofferne til batteriet

Illustration: To mænd arbejder på et batteri i en elbil.

Sænkning af behovet for råstoffer, mere genbrug

Men hvor meget af råstofferne skal der egentlig bruges nu og i fremtiden til en elbilsindustri, som vokser på verdensplan? I henhold til undersøgelsen ”Gigafactories für Lithium-Ionen-Zellen – Rohstoffbedarfe für die globale Elektromobilität bis 2050” fra det tyske Öko-Institut blev der i 2016 anvendt ca. 10.000 ton litium til elbiler. Vurderingerne i undersøgelsen viser, at behovet vil kunne stige op til 1,1 millioner ton i 2050. Op til 40 % af behovet vil kunne dækkes ved hjælp af konsekvent genbrug af brugte batterier. På den måde ville genbrug af elbilsbatterier kunne spare store mængder CO2.

Genbrug af batterier er altså en lang mere ressourceskånende metode i forhold til nyproduktion. Derfor er der mere og mere fokus på det i forbindelse med batteriproduktionen. Volkswagen har allerede siden 2020 genbrugt batterier fra interne prototyper. For at forberede sig på endnu større mængder i fremtiden åbnede Volkswagen i 2020 det første genbrugspilotanlæg i den tyske by Salzgitter. Der findes dog også andre genanvendelsesmuligheder, nemlig i form af ”SecondLife”. Allerede i dag får batterier, som stadig fungerer, et ”nyt liv” i forbindelse med forskellige pilotprojekter. Eksempelvis til lagring af strøm til understøttelse af energiforsyningen til huse.

Om få år skal det allerede være muligt at genanvende batterier til elbiler flere gange.

På lang sigt skal der her opbygges et lukket materialekredsløb, både når det gælder miljø- og omkostningsregnskabet, så forsyningen af råstoffer kan sikres på lang sigt. Det giver mening, fordi de verdensomspændende forekomster på et tidspunkt vil være opbrugt.

Illustration: processen til genanvendelse af batterier til elbiler hos VW.
Batterier fra elbiler vil i fremtiden blive en del af et genbrugskredsløb.

Der skal bruges mindre kobolt

Især når det gælder udstyret af elbilsbatterier arbejder Volkswagen på intelligente og ressourceskånende løsninger: Eksempelvis forskes der allerede i fremtidens batteriteknologier, og der arbejdes med højtryk på at reducere den mængde kobolt, der skal bruges i de kommende år, yderligere. På lang sigt skal kritiske råstoffer endda forsvinde helt fra produktionen af bilbatterier og lignende. Det er et vigtigt skridt, for fremtidens biler vil temmelig sikkert ikke køre på diesel eller benzin. En lang række undersøgelser viser, at miljøregnskabet for elbiler hen over hele levetiden ser markant bedre ud end for biler med forbrændingsmotor, og at de forårsager færre CO2-emissioner. 

Vil du prøvekøre eller konfigurere med det samme?

Her kommer du til vores ID.-modeller

Vil du prøvekøre eller konfigurere med det samme?

Her kommer du til vores ID.-modeller

ID.-modellerne ID.3, ID.4, ID.5 GTX og ID. Buzz.

Vil du gerne lære vores komplet eldrevne ID.-modeller nærmere at kende? Så aftal tid til en prøvekørsel hos en af vores forhandlere i nærheden. Eller brug vores onlinekonfigurator til at bygge din drømme-ID.

Tilmeld dig nu, og vær forud for din tid

Få regelmæssige opdateringer om emnerne ID.3, ID.-familien og elektrisk mobilitet i fremtiden.

Det vil måske også interessere dig:

Et par foran ID. Vizzion

ID.-magasin - læs mere her

Opladning og rækkevidde - læs mere her

E-teknologi - læs mere her

Service til din Elbil

Energieffektivitet - læs mere her

ID. familien 

Det vil måske også interessere dig: