Varmepumpe: effektiv opvarmning
Dette og mere kan du her få at vide om varmepumpen:
I de komplet eldrevne ID.-modeller sørger en varmepumpe (ekstraudstyr) for en energieffektiv opvarmning af kabinen. Derved bruges der mindre strøm fra batteriet til opvarmning.
- En varmepumpe komprimerer et flydende kølemiddel og opvarmer på den måde luften, som strømmer gennem pumpens kredsløb.
- Det betyder, at der om vinteren skal bruges mindre energi fra højvoltsbatteriet til opvarmning af elbilen.
- Det kan give en rækkeviddefordel. Hvor stor den er, afhænger også af den individuelle kørestil.
- De varmepumper, der anvendes som ekstraudstyr i ID.-modellerne, anvender det mindre miljøbelastende kølemiddel kuldioxid.
Sådan fungerer en varmepumpe
De yderst effektive varmepumper, der kan bestilles som ekstraudstyr til ID.-modellerne fra Volkswagen, komprimerer et flydende kølemiddel under højt tryk. I den forbindelse opstår der varme, som opvarmer den gennemstrømmende kolde luft. Det fysiske princip bagved:
- Når væsker omdannes til en gasformet tilstand (fordampning), skal der bruges energi.
- Omvendt frigives der energi ved omdannelsen fra gasformet til flydende (kondensering).
Batteriet i en elbil skal altså kun forsyne varmepumpens kompressor med energi, og ikke et elektrisk varmeanlæg. Derfor sænkes energibehovet til opvarmningen af kabinen i elbiler.
Spar energi med varmepumpen
Elbiler kan ikke gøre brug af restvarme fra en forbrændingsmotor til opvarmning. Derfor skal de bruge ekstra energi for at opvarme kabinen, og det koster under visse omstændigheder strøm og rækkevidde om vinteren.
Løsningen kan være en varmepumpe: Den kan give mulighed for en effektiv opvarmning af kabinen, så der skal bruges mindre energi fra batteriet til opvarmningen. Det kan give en rækkeviddefordel i forhold til elbiler uden varmepumpe.
Godt for miljøet, godt for dig
Varmepumpen i den nye ID.-modeller har en række fordele:
Mindre klimabelastende:
Kølemidlet R744 (kuldioxid), som anvendes til at lave varm og kold luft, er en gas, der er mindre klimabelastende i forhold til fluorerede kølemidler.
Effektivitet:
Behovet for ydelse til opvarmning af kabinen er ved udetemperaturer under 0°C er væsentligt lavere end i en bil uden varmepumpe.
Varmepumperne i ID.-modellerne giver mulighed for en særligt energibesparende varmegenindvinding, ved at de også udnytter varme/energi fra den omgivende luft og opvarmer den yderligere med et forholdsvist lavt energiforbrug.
Bedre for miljøet, bedre for dig
Varmepumpen i ID.-modellerne giver altså flere fordele:
Bæredygtighed: Kølemidlet R744 (kuldioxid), som anvendes, er en gas, der er mindre klimabelastende i forhold til fluorerede kølemidler.
Effektivitet: Behovet for ydelse til opvarmning af kabinen er ved udetemperaturer under 0° C lavere end i en bil uden varmepumpe.
Rækkevidde: Den sparede ydelse nedsætter strømforbruget og aflaster dermed batterikapaciteten, hvilket kan have en positiv effekt på rækkevidden.
Hvor stor din mulige rækkeviddemæssige fordel helt præcis er, afhænger blandt andet også af den individuelle kørestil.
Almindeligvis forholder det sig sådan, at jo lavere gennemsnitshastigheden er, desto større er påvirkningen af varmeanlægget og desto højere er varmepumpens positive effekt også på den samlede rækkevidde.
Større effektivitet i hverdagen
Især ved bykørsel kan du øge din rækkevidde med en varmepumpe. Og samtidig hermed yder den effektive teknologi et positivt bidrag til en bæredygtig fremtid. Og det oftest i hele bilens levetid.