En hvid VW ID.3 1st kører frem.

Vi giver dig svarene: Seks myter om elbiler

For lidt køreglæde, kort rækkevidde, for højt strømforbrug? Der hersker mange myter og forkerte udsagn, når det gælder elektrisk mobilitet og elbiler. Vi modbeviser seks af dem og giver dig fakta.

 

Det og mere til kan du her få at vide om elbilsmyterne:

- Elbilerne og deres strømforbrug er ingen trussel mod det tyske elnet.
- Anvendelse af brint kan fx være aktuelt til langturskørsel med lastbiler og busser, men når det gælder biler, er elektrisk mobilitet billigere.
- Elbiler leverer øjeblikkeligt det fulde drejningsmoment og dermed også masser af køreglæde.

Myte 1: Rækkevidden er ikke tilstrækkelig i hverdagen

Det er ikke korrekt. Mange moderne elbiler kan uden problemer opnå en rækkevidde på 400 km eller mere. ID.-modellerne fra Volkswagen er blandt de bedste eksempler på dette, da de med forskellige batterikapaciteter kan klare mange forskellige udfordringer.

Illustration: Grafikken viser de forskellige faktorer, der kan påvirke rækkevidden.

Du kan også uden problemer køre længere strækninger i en elbil – blandt andet takket være ladetiderne, der hele tiden bliver kortere. Men: Hvor mange kilometer kører du rent faktisk om dagen i gennemsnit? Formentlig sjældent mere end 100 km. Og hvis du gerne vil køre længere strækninger i din ID., eller du gerne vil køre på ferie i bilen, har du med Volkswagens opladningstjeneste We Charge adgang til et stadigt voksende netværk af offentlige ladestationer og lynopladere i Tyskland og Europa, hvor du på kort tid kan oplade din elbil tilstrækkeligt. Med forskellige apps kan du se, præcist hvor du kan finde ladepunkterne, og hvordan du nemmest kan bruge dem. Og takket være Plug & Charge bliver det snart endnu nemmere at lade bilen op.

Kort sagt: Du kan tage på længere ture i elbiler. Her er nøgleordet: Planlægning – fx med ruteplanneren fra Volkswagen. Og det er jo nødvendigt før enhver langturskørsel – også i en bil med forbrændingsmotor.

Myte 2: Brintbilerne indhenter de batteridrevne elbiler i fremtiden

På nuværende tidspunkt er udgifterne til brintbiler højere end for batteridrevne biler. Det skyldes i høj grad, at batterielektriske biler er markant mere effektive. Virkningsgraden ligger på 70-80 %, mens kun godt og vel halvdelen af energien bruges til fremdrift i brintbiler.

Brændstofcellerne har dog nogle fordele som fx længere rækkevidde og hurtigere tankning, hvilket først og fremmeste kan være en fordel for langturskørsel med fx lastbiler og busser. Men produktionen af brint kræver en betydelig andel af vedvarende energi, og netværket af tankstationer er på nuværende tidspunkt relativt lille.

Ren elektrisk kørsel er væsentligt mere praktisk for langt de fleste.

Det er grunden til, at Volkswagen satser på batteridrevne elbiler og i første omgang forsker yderligere i brændselscelleteknologien.

Myte 3: I tilfælde af kø kan en elbil ikke køre videre

Illustration: Elbiler kan uden problemer holde i kø i timevis.

Fakta: Batterierne i elbiler er konstrueret, så de også efter flere timer i kø har tilstrækkeligt med strøm til at køre adskillige kilometer. Det er naturligvis en forudsætning, at du ikke er kørt afsted med et næsten tomt batteri. Men du ville nok heller ikke køre afsted på en næsten tom tank i en bil med forbrændingsmotor, hvis der kunne forventes kø undervejs, vel? Men det kan jo ikke skade at køre strømbesparende. Om vinteren kan du fx midlertidigt indstille varmeapparatet til recirkulation. Så bruger systemet mindre energi til at opvarme kabinen til den ønskede temperatur.

Myte 4: Det er ikke sjovt at køre i en elbil!

Det er et spørgsmål om smag og behag, hvad man synes er sjovt. Når du første gang sidder i en elbil, lærer du en helt ny fornemmelse af kvalitet under kørslen. Modsat en bil med forbrændingsmotor har du straks hele drejningsmomentet til rådighed, så du kan accelerere hurtigt i alle situationer. Du glider suverænt og næsten lydløst gennem bytrafikken i SUV-modellerne, og med de firehjulstrukne GTX-versioner kan du også klare lettere terrænkørsel. Og du kan have i baghovedet, at du i dette øjeblik ikke udleder CO2.

Ved at vælge elektrisk mobilitet bidrager du afgørende til reduktionen af CO2-udledning og trafikomstillingen – lokalt og globalt. Du er dermed en del af kampen mod klimaændringerne, som vi kun kan vinde i fællesskab – det er endnu en grund til, at elektrisk mobilitet er så sjovt!

Myte 5: Elbiler udelukker ferie med campingvogn

Remaining time, --:--

Mange moderne elbiler kan godt trække en campingvogn, uden at batteriet bliver tømt alt for hurtigt. Så du kan altså godt tage på ferie med campingvognen, når du kører i en elbil med anhængertræk. ID.-modellerne i GTX-versionen fås som ekstraudstyr endda med et elektrisk indklappeligt anhængertræk med forhøjet anhængervægt. Takket være Dualmotor-firehjulstrækket kan det klare en anhængervægt på op til 1.400 kg (med bremser). Der er altså intet, der står i vejen for en campingferie i en ID. Hvis hvis du ikke ønsker at køre med anhænger, kan du vælge den nye ID. Buzz (strømforbrug i kWh/100 km: ved blandet kørsel 20,6-21,7; CO2-emissioner i g/km: ved blandet kørsel 0. For bilen foreligger der udelukkende forbrugs- og emissionsværdier i henhold til WLTP, og ikke i henhold til NEDC.), som har plads nok til alt campingudstyret.

Myte 6: Man kan ikke vaske en elbil i en vaskehal

Spørgsmålet om en elbil kan vaskes i en vaskehal, dukker frem for alt op i diverse fora. Svarene lyder ofte lidt nedladende, men bekymringen er berettiget. For man skal jo naturligvis have respekt for kombinationen af strøm og vand.

En elbil i en vaskehal kan på ingen måde sammenlignes med en hårtørrer i et
badekar. 

Ligesom i biler med forbrændingsmotor er elektronikken og batteriet i en elbil også særdeles godt beskyttet mod indtrængen af fugt. Du kan altså roligt lægge den fugtige svamp fra dig og køre til den nærmeste vaskehal, når det er nødvendigt.

Vil du prøvekøre eller konfigurere med det samme?

Her kommer du til vores ID.-modeller

Vil du prøvekøre eller konfigurere med det samme?

Her kommer du til vores ID.-modeller

ID.-modellerne ID.3, ID.4, ID.5 GTX og ID. Buzz.

Vil du gerne lære vores komplet eldrevne ID.-modeller nærmere at kende? Så aftal tid til en prøvekørsel hos en af vores forhandlere i nærheden. Eller brug vores onlinekonfigurator til at bygge din drømme-ID.

Det vil måske også interessere dig:

Et par foran ID. Vizzion

ID.-magasin - læs mere her

Opladning og rækkevidde - læs mere her

E-teknologi - læs mere her

Service til din Elbil

Energieffektivitet - læs mere her

ID. familien 

Det vil måske også interessere dig: