ID.R - #challengeacceptID
Fremtidens ambassadør
ID.R er den første rent eldrevne racerbil fra Volkswagen og den sportslige spydspids i ID.-familien, som er en helt ny generation af serieproducerede elbiler. Der gik kun 250 dage fra den første skitse til præsentationen af prototypen. I 2018 vandt ID.R det berømte bjergracerløb ”Pikes Peak International Hill Climb” i USA med franskmanden Romain Dumas bag rattet. Efterfølgende er hightechracerbilen blevet konsekvent videreudviklet, og den har sat flere banebrydende rekorder undervejs.
Pionerarbejde til serieproduktionen
På lidt over et år har den komplet eldrevne ID.R ikke blot sat fire betydningsfulde rekorder, som nu har deres plads i Volkswagens motorsportshistorie. Derudover har driften af den 680 hk stærke prototype givet værdifuld indsigt, som har kunnet bruges i produktionen af modellerne fra ID.-familien.
Teknologier, som har været anvendt med succes, når ID.R har sat rekorder, finder vej til serieproduktionen. Som det sportslige forbillede for ID.-familien er ID.R også med ved lanceringen af ID.3 og ved verdenspremieren på ID.4, som er de første to serieproducerede ID.-modeller fra Volkswagen. Dermed sætter Volkswagen en tyk streg under sin ambition om at blive verdens førende mærke inden for elektrisk mobilitet.
ID.R er et rullende laboratorium til forskning og udvikling.Sven SmeetsDirektør for Volkswagen Motorsport
Teknologisk forgænger for ID.-familien
Aerodynamik som succeskriterium
Både i motorsporten og i forbindelse med serieproducerede biler spiller den aerodynamiske effektivitet på karrosseriet en afgørende rolle. Jo lavere strømningskoefficienten – også kendt som cw-værdien – er, jo mindre modstand mærker bilens karrosseri fra luften, når bilen er i bevægelse. I forbindelse med Volkswagen ID.R er aerodynamikken blevet optimeret ved hjælp af omfattende tests i vindkanalen og ved hjælp af computersimuleringer.
Et design som formet af vinden
På en eldrevet serieproduceret bil er en reducering af vindmodstanden vigtig for at skåne energireserverne. Her anvendes der godt nok ikke variable aerodynamiksystemer, men den grundlæggende målsætning er den samme: maksimal effektivitet for at opnå en god rækkevidde. Den vigtigste faktor er en flydende grundform af karrosseri og kabine. Som i motorsporten er der en afveksling mellem bløde overgange med klare kanter. Målet er, at luften skal flyde så tæt som muligt langs bilen, og at strømningen så ledes væk på en klar måde – et design som formet af vinden.
Et overført designelement: Aero-fælgene
Under udviklingen af ID.R, som begyndte i 2017, fandtes ID.3 kun som konceptbil. Og denne model havde allerede fælge med en særligt aerodynamisk udformning. Fælgene med navnet ”Sanya” er i dag stadig et tydeligt kendetegn for ID.-familien. Fælgdesignet anvendes også på ID.R, selv om kravene til en motorsportsfælg i høj grad adskiller sig fra kravene til en standardfælg. Men der er en vigtig fælles detalje: den såkaldte ”aero-kant”, som dækker fælgkanten indvendigt. ”Under tests i vindkanalen har vi konstateret, at den forbedrer cw-værdien”, forklarer Dr. Hervé Dechipre, som er ansvarlig for aerodynamikken hos Volkswagen Motorsport. ”Luftføringen omkring hjulkasserne forbedres, mens luftmodstanden og forbruget reduceres. Det kan i høj grad sammenlignes med serieproduktionen.”
Kan i høj grad sammenlignes med serieproduktionen.Dr. Hervé DechipreIngeniør med ansvar for aerodynamikken hos Volkswagen Motorsport
Batteriteknik
Også når det gælder batteristyringen, er der paralleller mellem motorsporten og udviklingen af serieproducerede biler. Generelt set skal den eldrevne racerbil ID.R bruge markant mindre køleluft end racerbiler med en konventionel drivlinje. Det samme gælder for bilerne i ID.-familien: De har heller ikke den typiske kølergrill og har en ensartet fremtoning med den glatte front.
Når det gælder elbiler, er der fokus på en korrekt temperering af batteriet samt en køling af elektronikken og elmotorerne. For Volkswagen ID.R betød det, at der blev monteret forskellige størrelser batterier afhængigt af anvendelsen for at tilpasse kapaciteten til den pågældende racerbane. Og da det ikke er muligt med serieproducerede biler, tilbydes de med forskellige batterikonfigurationer for at kunne dække forskellige kundebehov, når det gælder effekt og rækkevidde.
Detaljer om teknikken i ID.R
Dobbelt kraft, ingen emissioner under kørslen: To kraftfulde elmotorer med en systemydelse på 680 hk accelererer Volkswagen ID.R fra 0 til 100 km/t på under 2 sek. – det er hurtigere end de aktuelle Formel 1-biler.
Drivlinjekonceptet med en elmotor på hver aksel samt litium-ion-batterierne i ID.R er sammenlignelig med den teknologi, som Volkswagen anvender i de komplet eldrevne, serieproducerede biler i ID.-modelrækken. Konstruktionen med to elmotorer og firehjulstræk vil snart kunne opleves i en serieproduceret model fra ID.-familien. Designet med den stilfulde lyssignatur karakteriserer også ID.R som den sportslige spydspids i ID.-familien.
Tekniske data
- Drivlinje: 2 elmotorer, permanent firehjulstræk
- Ydelse: 680 hk (500 kW)
- Drejningsmoment: 650 Nm
- Batteri: litium-ion, 8 moduler med hver 56 celler
- Maks. ladeeffekt: 90 kW
- Opladningsvarighed: 20 min.
- Vægt: < 1.100 kg
- Acceleration: 0–100 km/t på < 2 sek.
- Tophastighed: 270 km/t
Rekorder, rekorder, rekorder
Sejr i ”Pikes Peak International Hill Climb”
Elektrisk drivlinje slår forbrændingsmotor: Efter en udviklingsfase på blot 250 dage, den 24. juni 2018, kørte Romain Dumas i ID.R Pikes Peak den 19,99 kilometer lange strækning på Pikes Peak i den amerikanske stat Colorado på 7:57,148 min. – og slog dermed den hidtidige rekord på strækningen, som var blevet sat af en racerbil med forbrændingsmotor, med over 16 sekunder. Aldrig før i bjergracerløbets historie, som går helt tilbage til 1906, havde en kører klaret turen op til toppen i 4.302 meters højde på under 8 minutter.
Ny elektrisk rekord i det ”grønne helvede”
Den 3. juni 2019 fulgte den hurtigste omgang for en eldrevet racerbil på Nürburgrings Nordschleife. På 6:05,336 min. kørte ID.R, som var blevet videreudviklet til rekordforsøget, den 20,8 kilometer lange strækning, der anses som den mest krævende i verden. Dumas forbedrede den hidtidige rekord sat af Peter Dumbreck (GB, NIO EP9) fra 2017 med 40,564 sekunder. Med en gennemsnitshastighed på 204,96 km/t understregede ID.R endnu en gang den store ydeevne fra Volkswagens elektriske drivlinje.
Dobbelt op på fascinationen ved ”Goodwood Festival of Speed”
Den britiske Goodwood Festival of Speed hører til de mest traditionsrige og velansete motorsportsevents i verden. Volkswagen og ID.R har allerede begejstret festivallens fans to gange: I 2018, kun nogle få uger efter sejren på Pikes Peak, kørte Romain Dumas den kun 1,86 kilometer lange sprintstrækning på området i tiden 43,86 sekunder, hvilket var en ny rekordtid for elbiler – og samtidig sikrede han sig den samlede sejr i konkurrencen. I juli 2019 vandt duoen igen – endda i en tid på 39,90 sekunder, som var 1,7 sekunder under den hidtidige rekord på strækningen. Den blev sat i 1999 af Nick Heidfeld i en næsten 800 hk stærk Formel 1-racerbil.
Turen op til ”himlens port”
Den første tur for ID.R i Riget i midten: Bjerget Tianmen, som ligger ca. 1.300 kilometer i luftlinje fra Kinas hovedstad Beijing, udgør ifølge den kinesiske folketro forbindelsen mellem himmel og jord. Den såkaldte ”himlens port” er et naturligt klippegennembrud i bjerget med en størrelse på ca. 7.000 kvadratmeter. En af de mest spektakulære veje i Kina fører op til himlens port. Den stiger ca. 1.000 meter i højdeforskel ved hjælp af 99 hårnålesving. Den 2. september 2019 drønede Romain Dumas op gennem de 99 skarpe sving på bjergvejen på Tianmen på 7:38,585 minutter, og dermed var han den hurtigste nogensinde til at nå toppen.
2020: ID.R vender tilbage
Selv om den verdensomspændende coronapandemi har gjort, at nogle events med Volkswagen ID.R har måttet aflyses eller udskydes, så har den elektriske racerbil også gjort væsen af sig i 2020: Ved en testkørsel på racerbanen Bilster Berg satte test- og udviklingskøreren Dieter Depping en suveræn rekordtid på den 4,2 kilometer lange bane i det tyske område Ostwestfalen. Den nye ID.3 var også med ved denne test. For første gang kørte den teknologiske pioner og den færdigudviklede serieproducerede model nogle kilometer sammen. Den nye rekord sætter endnu en gang en tyk streg under det enorme potentiale ved den elektriske drivlinjeteknik for fremtidige modeller i serieproduktionen.