Gulvlæggeren nægtede at skifte til elvarevarebil: Læs hvad der så skete…
Det gik ikke stille for sig, da en håndværksvirksomhed fra Greve satte strøm til sine varebiler.
“Rækkevidden er håbløs”
"Lasteevnen er for svag”
“De kan ikke trække nok på krogen”
“Varerummet er for lille”
“Det er besværligt at lade, hvis man bor i lejlighed”
Morten Clausen, konduktør hos Kastrup Gulve, tager luft ind og ser, om han kan komme i tanke om flere:
"Ja, og så var det jo bare noget nyt, ik?”
Vi står ude på parkeringspladsen foran Kastrup Gulves hovedkontor. Efterårssolen banker derudaf, og to ID. Buzz Cargos fra Volkswagen, med gulvvirksomhedens logo på, er i gang med at blive læsset. Alt ånder fred og fordragelighed.
Sådan var det bestemt ikke, da Morten Clausen fortalte sine kolleger, at to af virksomhedens Volkswagen Craftere skulle udskiftes med de elektriske varebiler.
Jeg nægter fandme
Udbruddene om den håbløse rækkevidde og den svage lastevne var nogle af de reaktioner, som Morten Clausen kan huske.
“Ja, der blev brummet en del i mødelokalet. Det gjorde der godt nok. Den umiddelbare reaktion fra nogle af drengene var, at det ville de ikke. De ville ikke skifte til el. Vi har en håndværker, som simpelthen nægtede. ‘Det kommer ikke til at fungere for mig,’ sagde han. Han ville bare gerne beholde sin dieselbil,” griner Morten Clausen.
Der er nemlig en sjov krølle på halen med håndværkeren, der nægtede. Men den vender vi tilbage til.
Hvad har det betydet for biløkonomien hos Kastrup Gulve at skifte el?
Så hvordan er det gået?
Bekymringerne stod med andre ord i kø. I hvert fald set fra nogle af håndværkernes perspektiv. Så hvordan er det gået?
“Jamen helt ærligt, rigtigt godt. Først og fremmest har rækkevidden slet ikke været noget problem. Vi har opladere herude ved hovedkontoret. Bilerne lader op i løbet af natten, og når håndværkerne møder ind om morgenen, står bilerne klar. Der er fuld tank, og de kan bare køre afsted. De enkelte biler kører maksimalt 200-300 kilometer daglig, og til det behov er ID. Buzz Cargoens rækkevidde bestemt tilstrækkelig,« forklarer Morten Clausen.
Hvad med størrelsen på elvarebilerne?
“Vi oplever det ikke som noget problem. Man kan sige, at vi har valgt at beholde et par diesel Crafters i vores flåde, så vi har de store vogne til rådighed, når vi har brug for dem. På den måde kræver det en lille smule planlægning at jonglere el og diesel. Men det er meget lidt. Jeg vil dog sige, at vi glæder os til, når de store vogne også kommer som el, for så skifter vi helt over til el. Det er meget nemmere at køre el end diesel,” siger Morten Clausen.
Meget bedre køreoplevelse
Elvarebilerne har nemlig vist sig at være lidt af et hit. Ikke mindst i forhold til køreglæde og praktik i storbyen.
“Der er lettere at finde parkeringspladser i byen. Det fungerer super godt og sparer os masser af tid. Venderadiussen er ekstremt god. Det er også et stort plus i byen. Jeg vil gætte på, at det er ti gange lettere at parkere i byen med elbilen. Generelt er det bare utroligt behageligt at køre rundt i byen i ID. Buzzen. Det kan nærmest slet ikke sammenlignes med at skulle manøvrere en stor dieselvogn rundt,« siger Mogens Clausen.
Så hvad siger drengene til at køre el den dag i dag?
“Jamen, det er jo et kæmpe plus for dem. Nemheden i at komme rundt, og at det er så nemt at parkere. Der er færre parkeringsbøder. Og de møder ind til en fuld tank hver dag og skal ikke bruge tid på tankstationer. De er glade”.
Kører hybrid
Og gulvlæggeren, der nægtede at køre på el, hvad er der sket med ham?
“Vi snakkede jo lidt om det, og han gik med til at give el en chance. Det er så ret sjovt, for i dag har han lige købt en hybridbil til privaten. Og han overvejer at skifte en ren elbil, så han er blevet sindssygt glad for det. Det siger en del om, hvordan vores oplevelse med elvarebiler har været,” konstaterer Morten Clausen.
Få hele historien om Kastrup Gulves skifte til elvarebiler. Bliv b.la klogere på, hvordan elvarebilerne påvirker bundlinjen og de mest overraskende fordele ved at køre på el.