Service til din ID. er mere end bare service

ID. adskiller sig på mange måder fra konventionelle biler. På værkstedet er ingen undtagelse.

Autoriseret service er mere værd - præcis som din ID. 

ID. adskiller sig på flere områder fra konventionelle biler,  og her er det særligt vigtigt at nævne håndteringen af højvoltskomponenter, specialværktøj f.eks. i forbindelse med kontrol af bremser og software.

En VW servicemedarbejder viser en kunde noget på hendes elbil – VW service på elbiler
Bremserne på en elbil

Din elbil har bremser ligesom en konventionel bil, men du bruger bremserne mindre, fordi du slipper speederen og derved “motorbremser” og regenererer strøm til batteriet. Det kommer naturligvis ikke som en overraskelse, at bremserne på en bil er vigtigt. Men netop fordi de ikke bliver brugt så ofte på en elbil, så er det yderst vigtigt, at de bliver kontrolleret korrekt ved hvert service. 

Ved hvert service er det vigtigt, at bremserne bliver tjekket ordentlig. Der skal tages højde for højspændingsbatteriet, der fylder det meste af elbilens bund. På et autoriseret er vi uddannet til effektivt at kontrollere bremserne på din bil ved hvert servicebesøg. 

Ligesom en konventionel bil så skal din ID. også have skiftet bremsevæske. Det handler om, at bremsevæske over tid optager vand, og det har altså ikke noget at gøre med, hvor meget du bremser. Intervallet er hvert andet år.

Højvoltsbatteriet på en elbil, kræver en specialudannet højvoltstekniker

En grundforudsætning for en ID. er batteriet, der dækker hele bilens bund. Ikke overraskende så fylder højvoltskomponenterne altså rigtig meget sammenlignet med en konventionel bil. 

På et autoriseret Volkswagen værksted er værkstedet indrettet til de elektriske driv­ linjer. Det betyder, at mekanikerne bærer særligt højvoltsbeklædning. Mekanikerne står desuden på særlige gummimåtter, når de arbejder med bilen, ligesom alt værk­ tøj, der bliver brugt, også er beregnet til at kunne aflede strøm. At passe på din bil og din mekaniker er højeste prioritet for os.

Selvom værkstedet er indrettet til at passe på mekanikeren, så kræver det stadig, at mekanikeren har gennemgået flere uddannelser for at kunne kontrollere og servicere  en  ID. Korrekt. 

Vidste du?
At der hos vores 72 danske Volkswagen service værksteder er over 700 uddannede Højvolts tekniker og Højvolts eksperter. 

Vær opmærksom på batteriet

Korrekt undervognsbehandling på elbil

Der er også en anden ting, du bør være opmærksom på, når det gælder batteripakken. Din elbil må gerne få en undervognsbehandling, hvis det sker efter forskrifterne. Det vil sige, at der ikke må komme undervognsbeskyttelse på højvoltskomponenter som højvoltskabler, batteripakke,  og udluftningsventilen, ligesom højvoltadvarselsskiltene heller ikke må blive dækket af rustbeskyttelse.
 
Desværre er der flere eksempler på ID. modeller, der kommer på lift, hvor rustbeskyttelsen dækker højvoltadvarselsskiltene. Det kan potentielt være farligt, når advarselsskiltene ikke er synlige længere. For uddannede højvolsteknikere, der er vant til at arbejde med ID. modeller, er dette dog ikke nødvendigvis en udfordring, da de allerede kender bilerne godt.
 
Får din elbil rustbeskyttelse gennem en autoriseret Volkswagen Partner, så er det din sikkerhed for, at rustbeskyttelsen bliver udført efter forskrifterne. 

Betydning af et autoriseret Volkswagen værksted
Nedenfor er vist eksempler på, hvad der blandt andet bliver serviceret på en ID. under service

Vi er klar til din ID.
Uanset, hvor den er købt

Uagtet hvor din ID. er købt så er den velkommen hos vores autoriserede servicepartnere. Det gælder både når det er tid til service men  også ved softwareopdateringer. 

Når din ID. kommer på et autoriseret Volkswagen værksted, så er det din garanti for, at din ID. bliver koblet direkte på fabrikkens systemer og dermed altid får den nyeste opdatering. 

 

Vedligeholdelse og 
serviceeftersyn

Hvornår er det tid til næste serviceeftersyn på min elbil?

På en ID. er der fast serviceinterval hvert 2. år. Der er ingen kilometerbegræsning mellem hvert service.

En VW servicemedarbejder under et serviceeftersyn på en elbil – serviceintervaller for din model

Find ud af, hvornår det er tid til dit næste servicebesøg

Hvis du er usikker på, hvornår det er tid til dit næste servicebesøg, kan serviceindikatoren hjælpe dig. Du finder serviceindikatoren i displayet i instrumentenheden og i infotainmentsystemet.

En mand placerer sit snowboard på ski- og snowboardholderen på tagrælingen af sin VW ID.4.
Opgrader nu

Individualiser din bil nu – med vores Original Tilbehør. Matcher din dagligdag: Få endnu mere fleksibilitet, eksempelvis med vores tagboks eller ski- og snowboardholderen. Oplev vores tilbehørsprodukter nu.

Find din Volkswagen partnerÅbner et eksternt link

Vores ladekabel til alle situationer

Uanset om det gælder en e-up!, e-Golf, Golf GTE eller ID.3: Med vores ladekabler kan du oplade din elbil derhjemme via din egen wallbox, eller, hvis du har lidt mere tid, via en husholdningsstikdåse. Når du er på farten, kan du nemt lade op via en offentlig ladestation.

Køb dit Mode 2- eller Mode 3-ladekabel, og oplev hele udvalget af opladningsmuligheder!

Find din Volkswagen partnerÅbner et eksternt link

En Volkswagen fører tager sit Mode 2-ladekabel ud af bagagerummet på sin VW ID.4.
En kvinde læner sig op ad sin komplet eldrevne VW og får informationer om Vejhjælp via sin smartphone

Konstant dækning med vores Vejhjælp

Det spiller ingen rolle, om du kører i en komplet eldrevet ID.  – vores team er tilgængeligt døgnet rundt for at hjælpe dig, hvis din bil får driftsstop, kører tør for strøm eller der sker en ulykke – og vi sørger for at holde dig mobil. Hvis din ID. er blever serviceret på et autoriseret Volkswagen værksted, så er Vejhjælp inkludret frem til næste service.

Se mere om de serviceydelser, der er inkluderet i Volkswagen VejhjælpÅbner et eksternt link.

FAQ'er: Volkswagen serviceeftersyn for din elbil

Er der spørgsmål angående service på din elbil fra Volkswagen, du stadig ikke har fået svar på? Så vil du helt bestemt kunne finde svaret i vores FAQ'er.

Når du tager ladekablet ud af bilen og strømforsyningen, må du kun trække i stikkene og ikke i kablet. Når du har taget stikket ud, skal du blot sætte beskyttelseskappen på.

Hvordan finder jeg instruktionsbogen til min ID-model?

I de elektriske ID-modeller er den klassiske instruktionsbog blevet digital. Du har derfor altid nem adgang til instruktionsbogen, hvor du kan finde svar på dine spørgsmål om din ID. Du tilgår instruktionsbogen via infotainmentsystemet i din bil.

  • Via menuen i dit infotainmentsystem trykker du på 'Hjælp'
  • Vælg herefter 'Servicemappe' - dette er instruktionsbogen

Bemærk: Instruktionsbogen findes ikke i en fysisk version.

Volkswagen Original +Dæk

Optimeret rullemodstand for mere energieffektiv kørsel – elbiler som fx ID.3, e-up!, e-Golf eller vores GTE-modeller, vil i særlig grad kunne drage fordel af dine +Dæk. Den reducerede rullemodstand og aerodynamiske sidevæg på dækkene øger rækkevidden. Disse kvalitetsdæk er specielt udviklet og testet til Volkswagens modeller af førende dækfabrikanter, og de leverer en endnu bedre ydelse på vejen. Derfor er din ID.3 allerede udstyret med +Dæk fra fabrikken. Plus-mærket på siden af sækket indikerer, at det er produceret af fabrikanten.

Et barn siddende foran en hvid VW ID.3 med Original +Dæk tegner en sol, og der er regndråber på vejen.

Højvoltsbatteri: Tips til pleje og lang rækkevidde

Hvad forlænger levetiden for højvoltsbatteriet i en elbil?

Vær opmærksom på temperaturen: Hverken kraftig varme eller kraftig kulde er optimale forhold for batteriet i en elbil. Hvis det er for varmt, forkortes levetiden, især hvis højvoltsbatteriet er opladet til over 80 %. Og her er det ikke kun udetemperaturen, som er afgørende. Også ved opladning og afladning opstår der varmeudvikling, som dog påvirkes af en aktiv køling af batteriet. Hvis man selv vil gøre noget godt for sin bil, så parkerer man den i skyggen om sommeren og undlader at lade batteriet helt op på varme dage.

Kulde har også en negativ indvirkning på batterierne i elbiler. Ved lave temperaturer øges den elektriske modstand i batteriet, som derfor kan lagre mindre energi. Det kan eksempelvis medføre forlængede lynopladningstider ved temperaturer under 0 grader.

Tip: Om vinteren bør man anvende opladningsmanageren på en sådan måde, at højvoltsbatteriet oplades lige før, man skal køre. Da det på den måde har den rette driftstemperatur, når køreturen påbegyndes, er driften af batteriet skånsom, og højvoltsbatteriets fulde effekt er til rådighed lige fra start.

Undgå ekstreme ladetilstande: Hvis bilen holder parkeret i længere tid med fuldt opladet højvoltsbatteri, medfører det især om sommeren en høj belastning i battericellerne. Ideelt set skal ladetilstanden være mellem 20 og 80 procent. Hvis man skal køre en længere strækning i bilen, skal man naturligvis lade batteriet helt op – men så bør man også køre kort tid efter.

Lad skånsomt op: Når man har brug for strøm på farten, kommer man ikke udenom at skulle køre til en DC-lynopladningsstation, så turen kan fortsætte så hurtigt som muligt. Det er heller ikke noget problem – så længe det ikke sker hele tiden. For batterierne kan bedre tåle langsomme opladninger end lynopladning med jævnstrøm. Ideelt set forsyner man bilen med energi fra sin egen ladestander natten over. I forhold til lynopladningerne kræver disse opladninger om natten lidt mere planlægning og en god fornemmelse af rækkevidden.

Foranstaltninger i forbindelse med længere tids parkering:Hvis bilen ikke skal køre i længere tid (fx i forbindelse med ferieafholdelse), bør man parkere den et sted, hvor den er beskyttet, og hvor der er tørt. Især om sommeren bør ladetilstanden være under 80 %. Hvis bilen skal holde parkeret i flere måneder, skal man sørge for, at bilens ladetilstand ikke er for lav, den bør ideelt set ligge på 60 %. Det anbefales at kontrollere ladetilstanden regelmæssigt hver 2.-3. måned for at undgå en for kraftig afladning.

Kør jævnt: På grund af det høje drejningsmoment kan elbiler accelerere meget kraftigt lige fra start. Men det øger det samlede forbrug og dermed antallet af nødvendige opladninger. Derfor kan det betale sig at køre forudseende og jævnt. Hvis man ikke hele tiden giver fuld gas, har man glæde af sit højvoltsbatteri i længere tid.