Entusiasterne
Se Carstens imponerende Volkswagen-samling
Da Carsten var barn, var hver dag en Volkswagen-dag. Han rendte nemlig rundt på hans fars værksted og har derfor fået Volkswagen ind med modermælken.
Interessen har sidenhen hængt ved, og i dag har Carsten, sammen med sin kone, et 1.700 kvm stort Volkswagen museum. Museet, som hedder VW & Retro Museum, er et slaraffenland
for Volkswagen-entusiaster med flotte gamle biler og et hav af helt unikke Volkswagen samleobjekter. Så tag med på et ”trip down memory lane” og hør Carsten fortælle om hans store passion.
En kasse cigarer og en kærlig hånd.
Harboe fra Horsens er pensioneret synsmand. Han er en omhyggelig herre, der ikke overlader noget til tilfældighederne. I 1969 købte Harboe en træt gammel Boble for en kasse cigarer, og 31 år senere havde han restaureret den så flot, at de nede i Wolfsburg kårede den til ”Das schönester Volkswagen”.
Historien om Harboe og den sorte Boble stækker sig over fire årtier. Først skal tiden spoles tilbage til 1969, hvor Harboe arbejdede som synsmand. I den forbindelse var han ude hos en kunde ved navn Johannes for at syne en traktor. Johannes havde ikke kun en traktor, men også en Boble Limousine fra 1951, som han gerne ville af med, og som han mente, at Harboe måtte være interesseret i, da han i forvejen kørte i en Boble fra 1962.
En tålmodig entusiast
Harboe måtte få Johannes gamle Boble på den betingelse, at han kom tilbage med en kasse cigarer, når han var færdig med at restaurere den. De indgik aftalen, men Johannes satte ikke nogen deadline for, hvornår han skulle have cigarerne…
I august 2000 stod den sorte Boble Limousine klar, men det endelige punktum kunne først sættes, når Harboe havde leveret en kasse cigarer til den mand, som han havde fået bilen af 31 år tidligere. Harboe fandt ham i Brædstrup og opsøgte ham for at overlevere cigarerne. Desværre viste det sig, at manden ikke længere røg. Heldigvis var synet af den nyrenoverede Boble belønning nok i sig selv.
Den skønneste folkevogn
Til et Volkswagen-træf med næsten 600 biler i Wolfsburg blev Harboe kaldt op på scenen, hvor han kunne modtage pokalen for ”Das schönster Volkswagen”, hvilket muligvis er det tætteste du kommer på en elefantorden til Volkswagenbiler. Men det havde også taget 31 år og kostet en kasse cigarer.
Tvillinger i ens GTI’er
Synet af Claus og Jacob Christensen burde få det store smil frem hos Volkswagen i Fredericia. Hver gang en ny generation af Golf GTI er blevet introduceret, har de to brødre fluks bestilt identiske Golf GTI’er. Det har de nu gjort fire gange, men sådan begyndte det ikke.
Da Claus og Jacob var yngre og pengene mindre, delte de to brødre bil. Og det har – med en enkelt undtagelse – altid været en Golf.
SU og diesel
Tvillingernes to første fælles biler var Golf GTI’er, men Da Claus og Jacob skulle læse til el-installatører, byttede de deres Golf GTI ud med en mere økonomivenlig Golf GTD (80 hk).
”Så skulle vi læse til el-installatør i Odense, og det var dyrt med en Golf GTI på SU, når vi skulle pendle fra Vejle til Odense fem dage om ugen. Så vi skulle have noget billigt og mere fornuftigt at køre i.”
Fire måneder før de var færdige med uddannelsen, blev GTD’en skiftet ud med en Golf VR6 årgang 1992 (174 hk), Hvilket er den bil tvillingerne i fællesskab har ejet i længst tid.
I 1998 måtte de sande, at en enkelt bil ikke var nok, og de købte en Polo 1, 6, hvilket blev deres eneste ikke sportslige Volkswagen.
Fart og fornuft
Tvillingerne har købt Golf GTI siden 2001, og kører årligt 40.000 km om året i dem.
Når de to brødre kører så mange kilometer om året, var det måske oplagt med en dieselbil, men de entusiastiske tvillinger er ikke i tvivl, og opdaterer jævnligt deres GTI med den sidste nye udgave.
”Det er vi ikke blevet gamle nok til endnu, og hvis vi kører pænt i vores Golf GTI’er, kan de faktisk køre 12 - 13 km/l i snit, og i sidste uge kørte jeg (Jacob) fra Vejle til Aalborg med fartpiloten sat til ved 120-130 km/t og endte med et snitforbrug på 14 km/l. Det er ganske godt gået for en 230 hk stærk GTI.”