Camperlife

Grand California - designet til store oplevelser

Volkswagen California har gennem årtier været et ikon indenfor campingbusser. Nu giver Volkswagen konceptet en ny dimension med introduktionen af den store Grand California, hvor du føler dig hjemme, uanset hvor du kører hen.

(VieW September 2019 nr. 2) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

De fleste forbinder Gran Canaria med den traditionelle charterferie, hvor du springer ombord på et fly, lander i Las Palmas, bliver stuvet ind i en bus, der kører dig til et all-inclusive-hotel, hvor du i en eller to uger slæber dig fra buffet til swimmingpool til buffet til en omgang livseliksir i baren. Det er ikke sådan, at jeg oplever Gran Canaria denne gang. Jeg skal slet ikke i nærheden af et hotel, for Volkswagen har sørget for et hotelværelse på fire hjul i form af den nye Grand California campingbus. Det er storebroderen til den ikoniske California, og hvor lillebror er baseret på en Transporter, er Grand California baseret på den store Crafter varevogn. Udtrykt i centimetermål betyder det, at du i Grand California 600 har en bil, der er 108 cm længere, 98 cm højere og 14 cm bredere end en almindelig California. Det er en stor bil, og så kan du endda få Grand California i en endnu større 6,8 meter lang version. De generøse dimensioner kunne give anledning til rejste nakkehår og svedige hænder, da jeg ser, at vores rute på Gran Canaria består af smalle snoede og trafikerede landeveje. 

En konvoy af Grand Californiaer slår lejr mellem fyrretræerne ved Presa de las Niñas reservoir.

Stor at skue. Nem at styre.

Jeg føler mig dog hurtigt dus med Grand California 600. Vores testbil er udstyret med en række assistentsystemer og parkeringssensorer, der giver mig overblikket over den store bil, og jeg slipper for at påføre bilen nogen buler, inden jeg er kommet ud fra lufthavnens parkeringsplads. Kursen er sat mod vest til Camp Presa de las Niñas, et naturskønt rekreativt område inde midt på øen, hvor man må campere. Vi kører ad vej GC-65, der til tider snor sig, så det på navigationsanlæggets kort ligner et alvorligt tilfælde af tarmslyng. Vejen ville være udfordrende selv i en mindre personbil, men igen overrasker Grand California, der med sit præcise og letgående elektro-mekaniske servostyretøj er overraskende let og tillidsvækkende at manøvrere, både når jeg skal rundt i de skarpe sving eller undvige nogle kamikaze-agtige medtrafikanter. Nogle gange kan det anbefales at dytte på vej ind i svingene, så modkørende ved, at du kommer kørende. Det vil de sikkert værdsætte, når de ser en 2 meter bred og 6 meter lang campingbus, der fylder godt op i landskabet.

Den 2-liters 177 hk stærke dieselmotor og det effektive 8-trins automatgear trækker også den store bil effektivt op ad de stejle bjergveje, og på de mere lige strækninger har den kraftoverskud nok til en kvik overhaling, så jeg mærker ikke, at jeg har et hotelværelse med på farten.

En ferielejlighed på hjul.

Vi gør et stop ved Mirador El Guriete. Her har du en fantastisk udsigt ud over en smuk dal og en enorm klippeformation med mange huler. Det er Ansite-fortet, som angiveligt var stedet, hvor de sidste af øens indfødte efter en lang kamp overgav sig til spaniolerne i 1485. Heroppe i 700 meters højde åbner vi skydedøren på siden af Grand California og drejer forsæderne 180 grader, så vi kan sidde fire personer omkring spisebordet og indtage en kop kaffe, mens vi ud gennem den åbne skydedør kan nyde en spektakulær udsigt. Det er en af fordelene ved en campingbus i forhold til et hotelværelse. Du kan nyde en ny udsigt, når det passer dig. 

Vi starter Grand California op igen og glider ud på landevejen og kører videre op mod Presa De las Niñas. Vi gør et stop i den hyggelige San Bartolomé de Tirajana, der ligger placeret på skråningerne til en for længst udslukt vulkan cirka 54 km fra Las Palmas. Her forlader vi Grand Californias indre for at indtage en frokost på restaurant Valle de Mogan. En restaurant, der byder på nogle fantastiske autentiske lokale retter og en hyggelig stemning. Vi slentrer lidt rundt i gaderne, hvor der hersker en herlig, rolig stemning. Byen er et godt udgangspunkt for hiking i det fantastiske terræn, men vores tur går til et lille supermarked for at handle ind, da det næste måltid skal indtages i Grand California. Så vi kan prøve at ”leve” i bilen og få testet nogle af funktionaliteterne. Vi får plads til vores varer i henholdsvis fryseren og det 70 liter store køleskab, der er praktisk indrettet med to skuffer, hvor den nederste er lavet, så flasker kan stå op uden at vælte. 

Vi kører videre op til Presa de las Niñas reservoir, hvor vi slår lejr for natten med udsigt til en kunstig sø og masser af kanariske fyrretræer. Nu skal vi for alvor bo i Grand California og indrette os efter det. Og det er her, at det går op for en, hvor gennemtænkt og yderst funktionelt interiøret er. Filosofien er den samme som i den mindre Transporter-baserede California, men takket være de større dimensioner er der plads til flere indretninger, der gør livet ombord mere bekvemt. Det gælder eksempelvis køkkensektionen med køleskab, fryser, flere skuffer og skabe, to blus, en håndvask og et bord, der kan forlænges i begge sider. Med en ståhøjde på 218 cm har du god rummelighed omkring kogeøen, og med skydedøren åben er det næsten som et udendørs-køkken, men er der for mange insekter i luften, kan jeg trække et to-delt myggenet for og holde utøj ude. Interiøret er generelt holdt i hvidt, og sammen med ovenlysvinduerne giver det en lys og indbydende atmosfære. 

Et-værelses med bad

Vi overnatter på en relativ primitiv campingplads uden sanitære faciliteter, men det er netop her, at Grand California sætter trumf på ved at være udstyret med et kombineret bad og toilet på cirka 1,5 m2 . En række innovative detaljer gør det muligt at benytte den beskedne plads som en brusekabine det ene øjeblik, og det næste øjeblik som et toilet med tilhørende håndvask og spejl. Håndvasken kan klappes op, og vandhanen er monteret med slange, som du kan trække ud og montere i loftshøjde, og vupti, du er klar til et brusebad. Vandet kommer fra en 110 liter ferskvandstank gemt af vejen i et skab under sengen bagest i bilen. Det er i øvrigt også muligt at tilslutte en udendørs bruser, hvis det er ønskeligt, men temperaturen udenfor er ikke til det lige nu.

Det er tid til at gøre klar til overnatning. Grand California kan rumme op til fire sovepladser – en 193 x 136 cm stor dobbeltseng bagest og sovepladser i en alkove (ekstraudstyr) til to børn eller en voksen oppe under taget henover førerhuset. Når mørket er faldet på uden for bilen, kan du skrue op for atmosfæren inde i bilen med stemningsbelysning, der løber som en stribe hele vejen rundt i den bageste del af interiøret, hvor du kan vælge mellem fire farver. Den 193 cm lange seng viser sig at være overordentlig komfortabel på grund af selve madrassen og nogle specielle fjedre i plastik under madrassen.

Et par touch-aktiverede LED-lys giver et optimalt lys, når jeg vil læse i sengen, og med varmeanlægget sat til 23 grader er jeg parat til at knalde brikker. Jeg når at tænke, at uanset hvor langt jeg kørte ud i naturen, ville jeg alligevel føle mig hjemme, når jeg har Grand Californias komfort og bekvemmeligheder med på turen. Den repræsenterer en ny dimension i historien om Volkswagens California-campingbusser. Nu ville jeg blot ønske, at jeg havde lidt mere ferie …