Elektrisk Mobilitet

Volkswagen sætter fart på den elektriske omstilling

Volkswagen er under forandring. Det traditionsrige bilmærke har taget hul på den mest omfattende elektriske offensiv i bilbranchen med introduktionen af de elektriske ID.-modeller. Nu har Volkswagen præsenteret ACCELERATE-strategien, der skal forvandle mærket til en softwaredrevet mobilitetsudbyder.

(VieW Maj 2021 nr. 1 Årgang 47) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Volkswagen er inde i den mest omfattende omstilling af mærket nogensinde. Det blev skudt i gang med udrulningen af en ny generation af innovative elbiler, først med ID.3 i efteråret 2020 og med suv’en ID.4i marts måned 2021. ID.–familien vil hastigt blive udvidet i de kommende år, og allerede i efteråret 2021 kommer ID.5, i 2022 ID.Buzz og ID.Buzz Cargo, i 2023 en stor stationcar i Passat-størrelse, og i 2025 en ID.-minibil. Målet for Volkswagen er at producere cirka 1,5 millioner elbiler årligt allerede i 2025 og at blive verdens førende elbilproducent. I 2030 forventer Volkswagen, at elbiler vil udgøre 70 % af det samlede bilsalg i Europa.

 

Software-integration skal sammen med den digitale kundeoplevelse være kernekompetencer hos fremtidens Volkswagen. Derfor går Volkswagen forrest i udviklingen af det kundecentrerede digitale økosystem, hvor ID.-familien baner vejen. Til dette har Volkswagen oprettet den adrætte projektenhed ID. Digital, som vil levere ”Over-the-Air”-opdateringer til Volkswagens biler med 12 ugers mellemrum fra sommeren 2021. De vil gøre det muligt at holde bilen opdateret i hele levetiden og gøre den bedre og bedre med nye funktioner. En fuldt opkoblet flåde på over 500.000 biler forventes at være på gaden om blot to år, og fra dem vil Volkswagen kunne hente kundernes feedback og på baggrund af dette udvikle nye funktioner direkte.

Ved at gøre bilerne til et softwarebaseret produkt baner Volkswagen vejen for nye tiltag, der sigter mod at sænke barriererne for individuel mobilitet og samtidig tilbyde meget attraktive pakker med online-servicer til kunderne. Målet er at gennem hele bilens levetid at kunne tilbyde servicer og muligheder inden for opladnings- og energiforsyning og samtidig åbne for softwarebaserede funktioner, som kunderne kan tilkøbe efter behov.

Fremtidens generationer af biler vil blive produceret i et langt mindre antal udstyrsvarianter. I fremtiden vil en bil i langt højere grad være defineret ud fra dens software end hardware, da den nærmest vil have det hele med om bord fra starten af. Kunderne vil så kunne tilføje ønskede Functions-on-Demand til enhver tid ved at benytte det digitale økosystem i bilen. Det kan være funktioner, der ligger i navigationsanlægget, assistentsystemerne, infotainmentanlægget eller i bilens elektriske drivlinje.
Volkswagen vil hele tiden optimere den modulopbyggede elbilplatform (MEB), som alle ID-modeller bygges på. Det vil ske med forbedringer af acceleration, opladningskapacitet og rækkevidde. Volkswagen vil også spille på sine styrker som førende inden for platforme, når det gælder næste generation af højt ydende, komplet eldrevne drivlinjer til lave biler. Det vil ske med introduktionen af den skalerbare systemplatform, der vil blive anvendt for første gang i 2026 i en ny model under projektnavnet Trinity, der bliver Volkswagens elektriske flagskib.

Trinity – det nye elektriske flagskib
Trinity vil sætte nye standarder for opladning og rækkevidde og give mulighed for automatiseret kørsel på niveau 2+ fra start og er forberedt til niveau 4 i fremtiden (niveau 5 er 100 % fuldautomatiseret kørsel). ”Trinity vil blive en slags tidsmaskine for vores kunder, som sparer dem for tid og stress. Men denne teknologi må ikke være forbeholdt en udvalgt elite, og derfor skalerer vi den for at gøre den tilgængelig for mange mennesker,” sagde Ralf Brandstätter. Volkswagen-koncernen forventer, at elbiler vil udgøre cirka 70 % af salget af koncernens mærker i 2030. Det kræver rigtig mange batterier, og derfor investerer Volkswagen-koncernen massivt i batteri-produktion i Europa. Noget af batteriproduktionen vil Volkswagen selv stå for, og noget af produktionen sker i samarbejde med en række eksterne partnere. Det er planen at etablere seks såkaldte gigafabrikker, der i slutningen af dette årti vil have en samlet batteriproduktionskapacitet på 240 GWh. Alene på det europæiske marked forventer Volkswagen-koncernen i 2025, at efterspørgslen på batterier til alle koncernens elbiler vil nå over 150 GWh.

Volkswagen vil samtidig reducere batteriernes kompleksitet og pris og samtidig øge rækkevidden og effekten, så elbilen bliver mere attraktiv økonomisk og tilgængelig for så mange mennesker som muligt. Et af midlerne til dette er udviklingen af en ny type battericelle, der forventes introduceret i 2023, og som vil blive brugt i op til 80 % af Volkswagen-koncernens elbiler i 2030. Den nye type battericelle, introduktion af nye innovative produktionsmetoder og øget genbrug af brugte batterier vil kunne reducere batteripriserne med op til 50 %.

Nye plug-in-hybrider kører 100 km på strøm

Elbiler fylder meget i Volkswagens strategi for fremtidens mobilitet, men biler med forbrændingsmotorer vil også spille en vigtig rolle for Volkswagen-mærket mange år frem, og de vil blive videreudviklet med øget elektrificering af drivlinjerne. Alle kernemodellerne, inklusive Golf, Tiguan, Passat, Tayron og T-Roc, vil få endnu en efterfølger. CEO i Volkswagen, Ralf Brandstätter, siger: “Vi vil stadig have brug for forbrændingsmotorer i et stykke tid, men de skal være så effektive som muligt, og derfor vil næste generation af vores kerneprodukter – som alle er verdensomspændende modeller – også være udstyret med den nyeste generation af plug-in-hybridteknologi med en elektrisk rækkevidde på op til 100 km.”

Volkswagen er kun i starten af en fantastisk rejse, der kommer til at forandre mærket og fremtidens mobilitet.