Fra kilerem til koder
Det er nye tider på værkstedet hos Volkswagen Amager, hvor elbilerne har indtaget liftene. Mød servicetekniker René Hellemann, der fortæller om omvæltningen til de højteknologiske elbiler.
(VieW Juni 2022 nr. 1) - Tilmeld dig VieW
Hvis man ikke ved noget om biler, ligner de hinanden, som de står dér på rad og række på værkstedet hos Volkswagen Amager: Et karosseri, fire hjul, fem døre. Men når man kommer tættere på, mangler nogle af dem et udstødningsrør. Og åbner man motorhjelmen på de samme biler, ser motorrummet anderledes ud, ligesom man forgæves leder efter en oliepind at trække. Det er nemlig elbiler.
”Det er en ny verden. Det er ikke som tidligere, hvor en motor var en motor. Mit arbejde er blevet mere digitalt. Der er mange styreenheder og små computere, som vi ikke har mødt før. Mange af dem er i bilen for at give kunderne flere muligheder for brugerstyring – f.eks. i forhold til opladning, siger René Hellemann, som er servicetekniker med mere end 10 års erfaring i Volkswagen-gruppens bilmærker.
Kræver mindre service
Ifølge ham gør teknologien det på samme tid både nemmere og mere udfordrende at være serviceteknikker. På den ene side sørger Volkswagens elbiler selv for en del softwareopdateringer online, i stedet for at kunderne behøver at komme på værkstedet. På den anden side kan der være situationer, hvor ting – på en anden – facon er ude af hans hænder. ”F.eks. fik vi en elbil ind på værkstedet, fordi den ikke ville lade fuldt op. Det viste sig at være en indstilling i en app, som kunden havde downloadet,” siger René Hellemann. Han mærker også de nye tider på værkstedet ved, at elbiler kræver mindre service. Det er et farvel til de fleste filtre og væsker, ligesom han heller ikke skal tænke på tændrør.
”Der er ikke en masse motorkomponenter, som skal skiftes med intervaller. Ja, faktisk er der kun bremsevæske og pollenfilter tilbage, siger René Hellemann og understreger i samme åndedrag, at service stadig er vigtigt, selvom man kører i elbil. ”Meget er anderledes med en elbil, men den har stadig en undervogn med sliddele, som skal kontrolleres. F.eks. kan bremserne have kortere levetid, fordi de ikke bliver anvendt særligt meget. Det giver belægning på skiverne. Størstedelen af opbremsningerne sker jo med elmotoren, som regenererer strøm til batteriet,” forklarer René Hellemann.
”Det er en ny verden. Det er ikke som tidligere, hvor en motor var en motor. Mit arbejde er blevet mere digitalt”
Respekt for 400 volt
En anden vigtig komponent, som ligeledes bliver kontrolleret visuelt under et service, er batteripakken. ”Batteriet kræver i sig selv ikke service, men det er vigtigt, at det ikke er blevet beskadiget under kørsel. Så det kontrollerer vi,” siger René Hellemann.
Det handler om sikkerhed, for når højvoltteknologien i Volkswagens elbiler er aktiveret, er der 400 volt i systemet. Det faktum er en anden årsag til, at elbilerne er anderledes at arbejde med. ”Der er et sikkerhedsaspekt. Volkswagens elbiler er intelligente og melder selv fejl, hvis der skulle være noget galt med højvoltsystemet, men for en sikkerheds skyld kobler jeg altid en tester på for at se, om der skulle være en isolationsfejl i bilen,” siger René Hellemann og tilføjer: ”Dybest set handler det om nye rutiner. Det ligger jo på rygraden, at jeg ikke stikker hånden ned til kileremmen i en brændstofmotor, som kører.
Grundig efteruddannelse
For at håndtere og servicere Volkswagens elbiler korrekt har alle serviceteknikerne på værkstedet været på en grundig efteruddannelse. Første niveau er Elektrisk Introduceret Personale ((EIP), som giver serviceteknikere adgang til at servicere elbiler. Næste niveau gør dem til højvoltteknikere, som må arbejde med højvoltsystemet. Højeste niveau er et ekspertniveau, der giver lov til at åbne batteriet og foretage reparationer i det. René Hellemann er uddannet på alle niveauer.