Elektrisk Mobilitet

Aerodynamikeren

ID. AERO konceptbilen giver en forsmag på en kommende ny topmodel i den elektriske ID.-familie. Optimal aerodynamik, elegante dynamiske linjer og overdådige pladsforhold i et interiør med premium appeal er overskrifterne for Volkswagens første elektriske model i firmabilsklassen.

(VieW Juni 2022 nr. 1) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Svaret blæser i bogstavelig forstand i vinden, hvis du jagter ekstra rækkevidde, når der skal udvikles en ny elbil. Rækkevidden afhænger i første omgang naturligvis af batteriets størrelse, men et større batteri betyder ekstra vægt og højere energiforbrug.

Med navnet ID. AERO er det ikke til at tage fejl af, hvad Volkswagens designere og ingeniører har haft fokus på i udviklingen af denne næsten fem meter lange konceptbil. Aerodynamik har formet den elegante ID. AERO og sørget for, at luften har den korteste mulige vej hen over det lange karrosseri, så bilen skal bruge så lidt strøm som muligt til fremdrift. Vindmodstandskofficienten på ID. AERO er blot på 0,23. Det siger måske ikke i sig selv så meget, men i forhold til en Passat er det en reduktion af vindmodstanden på cirka 20 %. Det betyder meget. Rigtig meget. Resultatet er, at en ID. AERO kan køre op til cirka 620 km (WLTP), når det 77 kWh store batteri er fuldt opladet. En ID.5 med en vindmodstandskofficient på 0,26 kører med samme batteristørrelse op til 534 km. Og der er endnu flere kilometer i ID. AERO. Når den produktionsklare version af konceptbilen introduceres i efteråret 2023 vil den også blive tilbudt i en version, der kan køre op til 700 km (WLTP) på en opladning, hvilket kvalificerer ID. AERO som en ægte elektrisk langtursvogn.

ID. AERO bærer det karakteristiske ID. design-DNA med en LED-stribe mellem VW-logoet og forlygterne. Frontdesignet udstråler en stærk karakter og bidrager samtidig til en lav vindmodstand.

Det er ikke kun den imponerende rækkevidde, der underbygger rollen som en ægte langtursvogn. Designet rammer den rette balance mellem at skulle være så vindglat som muligt og samtidig have en stærk karakter og et eksklusivt designudtryk. Frontdesignet bærer det umiskendelige ID.-design-DNA som en ægte Gran Turismo med den karakteristiske LED-lystribe, der forbinder IQ.LIGHT-matrix-forlygterne med VW-logoet, men på ID. AERO er det designelement taget et skridt videre. LED-lysstriben fortsætter hen over forlygterne og ud i forskærmene og forsætter med afbrydelser hen langs karrosserisiderne helt ned til bilens bageste sektion. De traditionelle dørhåndtag er afløst LED-oplyste striber, som du blot berører, når dørene skal

åbnes. Det er en elegant og iøjefaldende detalje, og samtidig giver det aerodynamikken langs siderne af karrosseriet. Taglinjen, der er lang og løber i en smuk ubrudt bue fra A-stolpen hele vejen hen til bagkanten af karrosseriet, medvirker også til den gode aerodynamik, og bagklappens skarpe kant stabiliserer luftstrømmen og reducerer turbulens bag bilen. Taget er lakeret i højglans sort, hvilket giver en skarp kontrast til den nedre del af karrosseriet, og en kromliste fremhæver den smukke coupé-lignende taglinje. En skarp tornadolinje, der løber fra forlygterne og hen langs underkanten af sideruderne til baglygterne skaber en spændstighed og dynamik i bilens elegante og stilrene sideprofil.

”Optimal aerodynamik giver lægere rækkevidde. ID. AERO har 20 % lavere vindmodstand end en Passat.”

Når man ser ID. AERO i profil bliver det også tydeligt, at det er en bil med korte udhæng for og bag og en ekstra lang akselafstand. Bilen er bygget på Volkswagens MEB-platform, der er specielt udviklet til elbiler og dermed bedst udnytter det fulde potentiale, der følger med en 100 % elektrisk drivlinje. Et resultat af dette er den lange akselafstand, der giver mulighed for at skabe et interiør i ID. AERO, der er lige så rummeligt, som det du finder i en stor luksusbil som Audi A8 eller Mercedes S-klasse. Interiørets indretning kan vi ikke afsløre endnu, men det vil naturligvis bevare det stilrene og enkle design, som vi kender fra de øvrige ID.-modeller, men indretningen vil være præget af premium materialer og designdetaljer.

Den produktionsklare version af ID. AERO konceptbilen vil i første omgang blive lanceret som en sedan, men under et år senere vil den få selskab af en rummelig stationcarvariant. Med disse to modeller sætter Volkswagen for alvor strøm til den populære firmabilsklasse og demonstrerer samtidig den imponerende bredde i den elektriske ID.-familie. 

ID. Space Vizzion Concept

Volkswagen gav allerede i 2019 en forsmag på, hvordan en kommende ID.-model i firmabilsklassen kunne tage sig ud. Space Vizzion konceptbilen er elegant designfusion mellem en Gran Turismo a la Volkswagens Arteon Shooting Brake og en SUV’s rummelighed.