Elektrisk Mobilitet

Nu kører Buzz’en til fremtiden

Volkswagen har genskabt et ikon i den nye ID. Buzz, der kører ind i fremtiden med et design inspireret af fortiden. ID. Buzz er en fuld elektrisk MPV med rummelighed, fleksibilitet, elektrisk køreglæde og masser af positiv karma.

(VieW Juni 2022 nr. 1) - Tilmeld dig VieW

Smil til verden, og verden smiler til dig, siger man. Og der er måske noget om snakken. Volkswagens nye ID. Buzz møder verden med et design, hvor linjerne falder på en måde, så den ligner ét stort smil på fire hjul. Og det virker. Mange mennesker nærmer sig ID. Buzz i en lettere opløftet tilstand og med et stort smil på, da vi står på Esplanaden i Københavns Havn for at tage foto til denne artikel. ID. Buzz udsender gode vibrationer og synes at have effekt som en stor lykkepille på hjul.

Volkswagens designere har gennem flere år gået og leget med idéen om at designe en ny og moderne fortolkning af den ikoniske T1 Transporter, eller den, de fleste af os bedst kender under kælenavnet Rugbrødet eller Hippiebussen. Volkswagen har testet interessen for et moderne Rugbrød flere gange ved at præsentere et par konceptbiler, men vi skulle vente nogle år, før tiden var den rette til at lade ideen materialisere sig i form af en produktionsklar model. Men nu er den her. ID. Buzz. Og at dømme på førstehåndsindtryk fra de mange mennesker, der står sammen med os her på Esplanaden, har Volkswagens designere ramt rigtigt. ID. Buzz fusionerer det charmerende og karismatiske design DNA fra de første generationer af det ikoniske Rugbrød med moderne og dynamiske proportioner og high-tech-appeal. ID. Buzz er inspireret af fortiden, men den er i den grad designet til fremtiden.

”ID. Buzz har et design, hvor linjerne løber, så den ligner ét stort smil på fire hjul. Og det smitter af på omgivelserne. Mange mennesker nærmer sig ID. Buzz med et stort smil på”

ID. Buzz er den elektriske ID.-families hidtil største model, og alligevel er den kompakt for en bil af denne type. Den er tæt på to meter bred og det samme i højden, men den måler kun 4,7 meter i længden, hvilket kun er otte centimeter mere end en Golf Variant. ID. Buzz er – akkurat som det ikoniske Rugbrød – imponerende rummelig indeni, men relativt kompakt uden på. Det er gjort muligt takket være Volkswagens innovative MEB-platform, som alle de elektriske ID.-modeller er bygget på.

Den elektriske drivlinje består af et 77 kWhstort batteri, der ligger under gulvet mellem akslerne, en elmotor, der er på størrelse med en mindre sportstaske er bygget sammen med bagakslen, og elektronikken, der styrer alt i bilen, er placeret ude foran i bilen. ID. Buzz måler tæt på tre meter mellem akslerne, og når du ikke har nogen benzintank eller gearkasse og forbrændingsmotor at tage hensyn til, er det muligt at skabe et ekstraordinært rummeligt interiør. Et perfekt udgangspunkt for en minibus og MPV eller en varebil, for ID. Buzz kommer både som personbil og som varebil med navet ID. Buzz Cargo.

Buzz kommer i mange varianter

I første omgang introduceres ID. Buzz udelukkende som 5-personers personbil og Cargo varevogn, men i 2023 følger både en 6 og 7-personers version og en version med længere akselafstand. Der er på alle måder plads til at tænke stort i en ID. Buzz, uanset om du skal have passagerer eller meget bagage med. Bagagerummet i denne 5-personers version af ID. Buzz er på hele 1.121 liter. Du går ikke ned på bagagerumsplads, og skulle du alligevel have brug for lidt mere plads, kan bagsædet skubbes 15 cm frem, eller du kan lægge bagsædets ryglæn ned. Så er der hele 2.205 liter bagagerum til rådighed, og er ID. Buzz udstyret med en dobbeltbund (ekstraudstyr), får du et plant gulv i to meters længde. Og så kunne man få den tanke at smide en madras derind og køre på weekend … Eller måske ikke. Hvis du skal have passagerer med, vil de værdsætte den brede skydedør i hver side, der også kan betjenes elektrisk eller blot ved at bevæge foden under døren, hvis ID. Buzz er udstyret med Easy-Open-funktion (ekstraudstyr). Inde på bagsædet er der formidabel god benplads og hovedhøjde, og tre voksne kan nemt sidde side om side, og ydermere kan vinklen på ryglænet justeres, og komforten optimeres. I hver af skydedørene er der indbygget et USB-C-stik, så passagererne kan få strøm på tablets eller smartphone.

Instrumentbordet er minimalistisk indrettet, men byder på masser af praktiske aflæggerum og USB-C-stik.

ID. Buzz tænder i den grad for noget nostalgi med sit karakteristiske og karismatiske ydre, men når du sætter dig bag rattet, oplever du et cockpit og interiør, der er futuristisk minimalistisk og high-tech. Konceptet og indretningen er ligesom i de øvrige ID.-modeller, hvor du har et 5,3” display monteret på ratstammen og en 10” touchskærm (12” fås som ekstraudstyr) med fire genvejstaster placeret midt på instrumentbordet, hvorfra langt de fleste af bilens funktioner betjenes via intuitive menuer i displayet. Instrumentbordets minimalistiske og stilrene layout bidrager til den fantastiske fornemmelse af rummelighed på de forreste pladser. Du sidder cirka 20 cm højere end i en ID.4, og ud gennem den store frontrude og de ekstra sideruder i A-stolperne har du et panorama-view over omgivelserne foran bilen. Den ID. Buzz, vi har til rådighed til denne fotosession, er udstyret med en Style-pakke, hvor interiøret er holdt i lyse nuancer, og instrumentbordet er designet med dekor i et træ-look, men som standard kommer ID. Buzz med et interiør i en sort og grå kombination med piano-sorte dekorindlæg på instrumentbordet. Det er også muligt at tilkøbe en udstyrspakke, hvor elementer i interiøret og på sæderne matcher eksteriørfarverne Starlight-blå, Energetic-orange, Bay Leef-grøn eller Lime-gul, som ID. Buzz har på fotos i denne artikel. Der er masser af praktiske aflæggerum omkring førerpladsen, hvor du finder et ekstra rum over handskerummet og et mindre et til din smartphone lige til venstre for rattet, hvor der også er to styk USB-C-stik. Nederst, midt på instrumentbordet, kan du åbne en låge, og to store praktiske kopholdere åbenbarer sig. Alt er indrettet til, at komforten er i top ombord i ID. Buzz.

Buzz byder på ekstraordinær meget plads i kabinen og bagagerummet, der tager op til 1.121 liter. Bagsædet kan længdeforskydes med op til 15 cm og ryglænene kan justeres i vinklen.
”ID. Buzz tænder i den grad for noget nostalgi med sit karakteristiske og karismatiske ydre, men når du sætter dig bag rattet, oplever du et futuristisk og 100 % digitaliseret interiør.”

Stor bil – lille venderadius. Er du på farten i en ID. Buzz er rækkevidden op til 417 (WLTP), og det 77 kWh store batteri kan oplades med op til 170 kW ved en lynlader, og så tager det kun ca. 30 minutter at lade fra 5 til 80 % strøm. ID. Buzz er udstyret med Plug & Charge, så du blot kører hen til en lader og sætter stikket i bilen, hvorefter aktivering af opladning og betaling sker automatisk. ID. Buzz er også udstyret med Bi-directional-charging, der gør den i stand til via din ladeboks derhjemme at sende strøm tilbage huset, hvis de elektriske installationer er forberedt til dette. I første omgang tilbydes ID. Buzz med en 204 hk og 310 Nm stærk elmotor, der trækker på baghjulene. Den momentstærke elmotor sikrer et hurtigt antrit og en fantastisk kørekomfort, og batteriets placering i bunden af bilen sikrer et lavt tyngdepunkt, hvilket giver ID. Buzz køredynamik, der er i særklasse for en bil af denne type. Et andet stort plus i den daglige kørsel med ID. Buzz er venderadiussen på kun 11,1 m – det samme som en Golf.

Du har god adgang til bagsædet via brede skydedøre i begge sider. Buzz kan udstyres med Easy-Open, så du blot vifter med foden under siden på bilen for at døren åbner elektrisk.
”I ID. Buzz sidder du 20 cm højere end i en ID.4, og ud gennem den store frontrude har du har et panorama-lignende view over trafikken foran bilen”

Det gør ID. Buzz ekstra manøvredygtig i en snæver vending, fx i forbindelse med parkering, hvor den to meter brede bil ellers kunne være en udfordring. Og skulle du få brug for ekstra hjælp i den forbindelse, er ID. Buzz udstyret med Park Assist Plus, så den kan overtage parkeringsmanøvren for dig, uanset om det er en parallelparkering eller i parkeringsbås vinkelret på kørselsretningen. Dette er blot en af mange smarte funktioner i den nyeste ID. Software, som ID. Buzz er udstyret med, og som du kan læse mere om på side 28.

Det er tid til at stige ud af ID. Buzz og sige farvel i denne omgang. Det er svært at give slip på den, men ID. Buzz vender stærkt tilbage til efteråret, hvor den danske premiere finder sted. ID. Buzz har allerede gjort et dybt indtryk på mig og det øvrige publikum, vi har haft under denne fotosession. Sjældent har en bil, der er designet som en praktisk familiebus, haft den effekt. Jeg smiler allerede ved tanken om gensynet med ID. Buzz til efteråret. 

ID. Buzz til det hårde arbejde.

Akkurat som det ikoniske Rugbrød bliver ID. Buzz introduceret både som personbil og som varebil, hvor den får efternavnet Cargo. Det er Volkswagen Erhvervsbilers første model, der fra bunden af er designet som en 100 % elektrisk model, hvilket giver en række fordele.

Ligesom personbilsversionen af ID. Buzz kommer Cargo-versionen med en 204 hk elmotor og et 77 kWh stort batteri, der giver bilen en rækkevidde op til 415 km, og den kan ved lynladning lade fra 5 til 80 % strøm på kun ca. 30 min.

Varerummet måler ved gulvet 2,2 m i længden og har en maksimal bredde på 2.253 mm (2.208 mm mellem hjulkasserne) og et maksimalt rummål på 3,9 m3. Det betyder, at Buzz Cargo kan rumme to europaller og har en nyttelast på op til 627 kg.

Adgangen til varerummet kan ske via én stor bred tophængslet bagdør eller to-delte bagdøre, og Cargo kommer som standard med skydedør i højre side, mens det er muligt – som ekstra – at bestille den med en skydedør i venstre side.

Interiøret i Cargo-versionen har et andet design end det i personbilsversionen af ID. Buzz. Her er instrumentbordet designet med ekstra mange praktiske aflæggerum, der er nyttige i arbejdsdagen, og hele instrumentbordet er udført i robuste plastikmaterialer. Cargo kommer som standard med plads til tre personer – et førersæde og dobbeltpassagersæde – men kan også bestilles med to enkelt sæder.

Buzz Cargo kommer i to udstyrsversioner – Comfort og Pro – der er veludstyret med blandt andet adaptiv fartpilot, automatisk klimaanlæg, vognbaneassistent Lane Assist, nøglefri start og digital instrumentering. Pro-versionen har yderligere IQ.Light LED-Matrix-forlygter, førerassistentpakke Plus med Travel Assist, Discover Pro-radio med navigation, nøglefri adgang og induktiv opladning af smartphone.