Et elektrisk stilstudie
ID.5 er Volkswagens første elektriske SUV-coupé, der fusionerer et kraftfuldt og elegant coupé-design, SUV-appeal og 100 % elektrisk køreglæde. ID.5 er bilen til den stil- og miljøbevidste kunde, der ønsker en bil, der er fremtidsorienteret i både design, teknologi og køreoplevelse. VieW kigger nærmere på ID.-familiens nye profil.
(VieW Juni 2022 nr. 1) - Tilmeld dig VieW
Elektrisk køreglæde. Sportsligt elegant coupé-design. SUV-appeal. Og praktiske egenskaber. Man kan ikke både blæse og have mel i munden, eller kan man? Volkswagen har vovet forsøget, og med udgangspunkt i ID.4 har man forenet disse egenskaber og skabt den nye ID.5 – mærkets første elektriske SUV-coupé.
ID.5 er nært beslægtet med ID.4, men Volkswagens designere har med enkle, men effektive midler formået at skabe en ID.5, der har sit eget designudtryk og appeal. De elegante proportioner og de bløde og flydende linjer hen langs siderne giver ID.5 et atletisk og muskuløst design. Korte udhæng for og bag og store hjul på op 21” bidrager yderligere til at give ID.5 et stærkt dynamisk design udtryk.
Coupé-biler er kendetegnet ved at have en elegant taglinje, der daler ned med bilens bageste sektion. Det gælder også for ID.5. Den er kendetegnet ved en taglinje, der starter ved den meget skrånende frontrude og løber i en smuk bue over B-stolpen hele vejen ned til bilens bagende. Taglinjen er på ID.5 i Pro-versionen fremhævet ved at være lakeret i en sølvkontrastfarve, hvor den på den GTX-versionen er lakeret i højglans antracit, der understreger bilens sportslige appeal. På begge versioner løber taglinjen elegant sammen med den integrerede hækspoiler, der bidrager til ID.5’s gode aerodynamik. Og hækspoileren er designet sådan, at du kan se under den og dermed bevarer et fornuftigt udsyn bag bilen, når du kigger i bakspejlet.
”ID.5 er nært beslægtet med ID.4, men designerne har med enkle, men effektive midler formået at skabe en ID.5, der har sin egen appeal”
Skarp profil uden kompromisser
Normalt betaler man for de smukke coupé-lignende proportioner og den dalende taglinje ved at gå kompromis med bilens praktiske egenskaber og rummelighed. Men det er ikke filfældet med ID.5. Den er – ligesom de øvrige ID.-modeller bygget på en såkaldt MEB-platform, der gør det muligt at pakke alt, hvad der hører til bilens elektriske drivlinje – såsom batteri, elmotor og elektriske systemer – ned under gulvet. På den måde er det gemt af vejen, og sammen med en lang akselafstand på 2,77 m er det muligt at skabe et interiør med ekstraordinær god rummelighed for op til fem passagerer og stort bagagerum, der kan rumme op til 549 liter. Der er god adgang til bagagerummet via den store bagklap, og er ID.5 udstyret med Easy-Open, kan bagklappen åbnes blot ved at bevæge foden under bagkofangeren. Det er en praktisk detalje, når du står med favnen fuld af indkøbsposer eller en kuffert i hver hånd.
Digitaliseret, intuitivt cockpit
Det er ikke kun dimensionerne i kabinen, der giver denne rummelige oplevelse som i en lounge. Interiørets moderne og minimalistiske design bidrager ligeledes til følelsen af at sidde i kabine, der både er intim, elegant og rummelig. Instrumentbordet er stilrent og funktionelt indrettet, og da der ingen forbindelse er mellem det og midterkonsollen med kopholdere på gulvet, opleves det, som om instrumentbordet svæver over gulvet. ID.5 kan også udstyres med et stort panoramatag, der giver passagererne frit udsyn til himlen og et mere lyst interiør. Det er udstyret med et rullegardin, som også kan betjenes via et touchpanel i loftet eller ved stemmestyring. LED-stemningslys er integreret i instrumentbordet og dørbeklædningen, og du kan via infotainment-systemet vælge mellem 10 farver (30 farver som ekstraudstyr/standard på ID.5 GTX), der giver en helt speciel oplevelse af interiøret i mørke. Førerpladsen er enkelt indrettet og består af et 5,3” display monteret på ratstammen, så det følger med op eller ned, når du justerer rattet. På den måde har du altid optimalt udsyn til de vigtigste kørselsinformationer. ID.5 kommer desuden med en 12” touchskærm, hvorfra du betjener alle sekundære funktioner via intuitive og funktionelle menuer. En række funktioner som klimaanlæg, navigation og telefon kan også aktiveres via stemmestyring, der er blevet optimeret i Volkswagens software 3.0, som alle ID.-modeller nu er udstyret med.
”Interiørets moderne og minimalistiske design bidrager til følelsen af at sidde i en kabine, der på én gang virker elegant, intim og rummelig”
ID.5’s interiør byder på sæder i et elegant og smart design, og uanset hvilken specifikation du vælger ID.5 i, er sæderne beklædt i dyrefri materialer. Afhængig af bilens specifikationer kan sædets midtersektion være beklædt med ArtVelours, der er mikrofibermateriale indeholdende genanvendte materialer såsom plastikflasker. ID.5 kan udstyres med elegante ergoActive Top-Sport-sæder, der har integreret nakkestøtte, el-justerbar sædeindstilling med memory og massagefunktion. De yder optimal siddekomfort og bidrager samtidig til interiørets eksklusive appeal.
5-80 % strøm på 29 minutter
ID.5 er – ligesom de øvrige ID.-modeller – bygget på MEB-platformen, hvor batteriet er placeret under gulvet mellem for- og bagaksel, hvilket giver bilen et lavt tyngdepunkt og en god vægtfordeling til gavn for de dynamiske egenskaber. Alle versioner af ID.5 er udstyret med et 77 kWh-batteri, der giver en rækkevidde op til 514 km i Pro-versionerne og op til 488 km i GTX-versionen. ID.5 Pro kan lade med op til 135 kW og ved en lynlader tanke fra 5 til 80 % strøm – cirka 390 km rækkevidde – på batteriet på kun 29 minutter. ID.5 lader ikke kun hurtigt, den er også udstyret med en e-ruteplanner i infotainmentsystemet, der hjælper dig med at optimere opladning langs med ruten og gøre dine ladestop bliver så korte og få som muligt.
Tre motorer – fire køreprofiler
En ID.5 er i Pro-versionen udstyret med enten en 170 eller 204 hk stærk elmotor, der trækker på baghjulene, mens den 299 hk stærke GTX også har en elmotor integreret i forakslen og derfor har træk på alle fire hjul. Uanset om du vælger den baghjulstrukne ID.5 Pro eller firehjulstrukne ID.5 GTX, leverer bilen elektrisk køreglæde i mængder. På de lange stræk mærker du i ID.5 en betryggende kombination af suveræn retningsstabilitet og komfort, mens du på snoede vejstykker mærker en dynamisk cocktail bestående af et imponerende vejgreb, en udsøgt præcision i styretøjet og god balance. I alle situationer nyder du samtidig elmotorens kraftige drejningsmoment, der omsættes til en kraftfuld, men harmonisk og jævn acceleration. ID.5 er – ligesom de øvrige ID.-modeller – udstyret med ”Driving mode” eller køreprofiler, hvor du kan vælge mellem ECO, Comfort, Sport og Individuel. Når du skifter mellem de forskellige køreprofiler, ændres forskellige parametre, der alle har indflydelse på køreoplevelsen af ID.5.
føles strammere og mere præcist, elmotoren reagerer mere direkte på din speederfods kommandoer, og er ID.5 udstyret med adaptiv undervogn, vil affjedringen føles strammere og mere sportslig. Vælger du Comfort-køreprofil, bliver affjedringen mere komfortabel, styretøjet føles knap så direkte, og speederresponsen bliver mindre kontant. Skifter du til ECO-køreprofilen, ændres alle parametre til at optimere kørslen i forhold til at opnå så lang rækkevidde som muligt. En Eco-assistent hjælper dig til at opnå en længere rækkevidde, da bilen via navigation og skiltegenkendelse kan ”læse” trafikken og i god tid opfordrer dig til at lette speederen, når du nærmer dig en zone med en lavere hastighedsbegrænsning. ID.5 vil da automatisk tage farten af og motorbremse og dermed regenere og sende strøm tilbage til batteriet. Køreprofil-funktionen giver dig mulighed for at tilpasse køreoplevelsen ID.5 til dine behov eller smag.
ID.5 dynamiske egenskaber lever op til modellens rolle som en elektrisk SUV-coupé med dynamik og langturskomfort som en ægte Gran Turismo. Det er en ID., som du vil elske at køre i, uanset om turen er kort eller lang, på små veje eller motorveje. At oplevelsen kommer i en lækker indpakning, er prikken over ID.5.