En VW Boble og et VW Rugbrød holder i en garage.
Elektrisk Mobilitet

Ombygning til elbil: oldtimer på strøm

Sindene i oldtimer-foreningerne kommer ofte i kog over, hvad man kan gøre med bilerne. Et af de vigtigste spørgsmål er: Må man det? Må man tage motoren ud af en klassisk bil og erstatte den med en elektrisk drivlinje. Stadigt flere oldtimer-fans siger ja. Især når dette tiltag giver retromodeller nyt liv, som på grund af en motorskade ellers ikke var muligt. Men førerne giver også deres gamle biler en foryngelseskur for at få mere køreglade og kunne køre emissionsfrit i lokalområdet. Ombygningen af oldtimer-biler til elbiler er en trend – og dermed en forretningsmulighed for mange udbydere af elektrisk mobilitet.

Her kan du se følgende:

  • Hvorfor en elmotor giver gamle biler nyt liv
  • Hvilke young- og oldtimere, der hyppigst har gavn af elektrificering
  • Om du selv kan ombygge din gamle bil
  • Hvad eldrevne oldtimere generelt betyder for elektrisk mobilitet

Ombygning til elbil: en ny chance for retro-Boblen og co.

Billeasingselskabet electrify fra Bielefeld har fx specialiseret sig i ombygning af gamle Volkswagen modeller sammen med indehaveren af virksomheden Murschel Electric Cars. Deres arbejde kan bidrage til at skabe lidt ro blandt fans af oldtimere.

For i stedet for blot at give velholdte Bobler en elektrisk motor, konstruerer Dennis Murschel og electrify helt nye retrobiler fremstillet af dele fra Bobler, der har set deres bedste dage. Disse biler får nyt liv med en elmotor. Med elmotoren, som har en ydelse på 100 kW, accelerer den nye elbil fra 0-100 km/t på under 5 sek., og tophastigheden er 150 km/t, mens rækkevidden ligeledes er 150 km.  Med en lynoplader kan batteriet oplades helt på 1 time, og med opladning via en husholdningsstikdåse er bilen klar til afgang med fuldt batteri efter 6 timer. Men det er ikke billigt at give den gamle bil en ny chance: Inklusive elmotor koster en retro-Boble hurtigt 120.000 euro eller endnu mere.

Trenden med at udstyre gamle biler med en elektrisk drivlinje kan ikke kun ses i Tyskland. Over hele verden specialiserer virksomheder sig i at ombygge oldies til elbiler. Et eksempel: I USA ombygger en Volkswagen fan, som tidligere arbejdede i Silicon Valley, Bobler, Rugbrød og lignende biler til elbiler for sine kunder. Hans virksomhed Zelectric Motors har eksisteret siden 2012 – og han kan ikke klage over manglende efterspørgsel.

Ombygning til elbil: Hvem kan det betale sig for, og hvad koster det?

Der er sikkert ingen ejere, der vil pille ved deres eksemplar af de 477.386 oldtimere med H-nummerplade, der i henhold til Kraftfahrt-Bundesamt kørte på vejene i Tyskland i 2018 H'et kendetegner de biler, der er over 30 år gamle og i størst muligt omfang er i original stand eller restaureret af fagfolk. De hører således til den historiske kulturarv. Den udmærkelse, som for det meste er opnået efter store udgifter og meget arbejde, ville man miste med ombygningen til elbil.

Der findes dog mange klassikere, der endnu ikke har nået aldersgrænsen og kan opnå H-nummerpladen, men som alligevel tiltrækker sig nostalgiske blikke på gaden – det er de såkaldte youngtimere. Ældre biler bliver til youngtimere, når de bliver 15-20 år gamle. Disse biler er velegnede til ombygning til elbiler – især når motoren eller gearkassen er stået af. Det samme gælder for oldtimere, der er over 30 år gamle, og som allerede har fået monteret fremmede dele og dermed ikke længere har nogen chance for at få H-nummerpladen.

To kvinder kører på en landevej i en oldtimer Golf Cabriolet.
En favorit i generation Golf: Den første Golf Cabriolet kom på gaden i 1979.

Ombygningen af bilerne til elbiler koster hurtigt ca. 10.000 euro, og prisen kan endda være endnu højere. Alt efter model og arbejdsomfang er det nemlig et stort arbejde for fagfolkene. Det kan kræve mellem 50 og 100 arbejdstimer at afmontere den gamle motor og montere en ny elektrisk drivlinje. Og hvis man gerne selv vil udføre arbejdet: Lorey Maschinenbau leverer selvbyggersæt til ombygning til elbil, og de tilbyder foruden gør-det-selv-sæt også hjælp i forbindelse med monteringen og formidling af overnatningsmuligheder i nærheden af værkstedet.

Elektrisk mobilitet: Ikke kun oldtimere har gavn af ændringen

Og hvem har så virkelig noget ud af at ombygge retrobiler til elbiler? Naturligvis først og fremmest ejerne af oldtimere og youngtimere. De får glæde af deres Rugbrød, Boble eller Porsche 911'er i længere tid – især hvis motoren eller gearkassen alligevel har givet op. Og elmotoren giver køreglæde, og med en elektrisk drivlinje behøver man ikke længere bekymre sig om kørselsforbud i centrum af byerne.

Men ombygningen af en oldtimer til elbil er ikke kun godt for den enkelte bil, men også for udviklingen af den elektriske mobilitet generelt. Elbiler i gamle klæder kan vække begejstringen for elbiler hos mange mennesker og dermed gøre mobilitetsudviklingen endnu mere håndgribelig for dem.

Det vil måske også interessere dig:

Et par foran ID. Vizzion

ID.-magasin - læs mere her

Opladning og rækkevidde - læs mere her

E-teknologi - læs mere her

Service til din Elbil

Energieffektivitet - læs mere her

ID. familien 

Det vil måske også interessere dig: