Erhvervsbiler

Akutlægebiler uden grænser

Region Midtjylland har nu fem Touareg som akutlægebiler. Volkswagens største SUV blev bl.a. valgt pga. sine avancerede sikkerhedssystemer, firehjulsstyring og terrænkørsel.

(VieW December  2018 nr. 3) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

“ Vi har lagt stor vægt på sikkerheden i valget af Touareg. Både vores egen
og medtrafikanternes”
Ronni Sander
Driftsleder for akutlægebiler i Region Midtjylland

“Det er de mest avancerede og sikre akutlægebiler til dato.” Sådan beskriver Ronni Sander, paramediciner og driftsleder for akutlægebilerne i Region Midtjylland, de nye Touareg, som han og kollegerne netop har taget i brug. De rykker ud til alt fra sukkersyge til alvorlige trafikuheld, ligesom de er følgebiler, når regionen flytter intensivpatienter fra et hospital til et andet. “Akutlægebiler er rullende intensivafdelinger – bare uden båre. Vi har både medicin, respirator, ultralydskanner, mekanisk hjertemassage med i bilen, og vi kan også medbringe blod til blodtransfusion. Vi skal være parate til alle situationer under alle slags vejrforhold,” forklarer Ronni Sander.

Infrarødt kamera ser i mørke

Derfor er de fem Tourareg specialopbyggede og en hel del anderledes, end de modeller man møder hos Volkswagen-forhandlerne. De har fået monteret blinkende lygter og udrykningssirene, og det ene bagsæde taget ud for at få plads til alt udstyret i den i forvejen rummelige SUV. Foran er anæstesilægen online med en stor infotouchskærm med et væld af informationer, så han eller hun kan forberede sig på, hvad der venter ved ankomsten. Ambulancebehandleren koncentrerer sig om at køre bilen, som skal komme hurtigst muligt frem til destinationen – uden at være årsag til endnu en ulykke.

“Vi har lagt stor vægt på sikkerheden i valget af Touareg. Både vores egen og medtrafikanternes. F.eks. er bilen udstyret med Night Vision, hvor et infrarødt kamera holder øje med mennesker og dyr i mørket og advarer føreren,” siger Ronni Sander. De fem Touareg er udstyret med Volkswagens største turbodieselmotor på 286 hk, som accellererer den mere end to ton tunge SUV fra 0 til 100 km/t. på godt seks sekunder og giver den en tophastighed på 235 km/t. “Så hurtigt kører vi aldrig, men vi har brug for motorkraften, fordi vi har mange nedbremsninger og accelerationer i lyskryds i byerne,” siger Ronni Sander og tilføjer: “I andre akutlægebiler har det været nødvendigt at eftermontere kraftigere bremser. Det er ikke nødvendigt med Touareg. Der er standardbremserne dimensioneret til at kunne klare mange hårde opbremsninger.”

Krævende vejr og terræn

Apropos bykørsel fremhæver paramedicineren også firehjulsstyringen, hvor baghjulene styrer med og giver en markant mindre vendediameter. “Vi har også stor glæde af luftundervognen. Når vi kører stærkt på motorvejen, sænker den automatisk undervognen, så bilen ligger stabilt, og når vi kører i terræn, kan vi øge frihøjden. Vi kører i alt slags vejr og i alt terræn – uanset om vi skal ned på en strand til en windsurfer eller ud på en mark til en landmand,” siger Ronni Sander. Når biler bliver kørt så hårdt, som akutlægebiler gør, stiller det ikke alene krav til kvaliteten. Der skal også være en serviceorganisation, som er parat til at servicere eller reparere bilerne hurtigst muligt, så de er klar til næste udrykning.

“Det var en væsentlig årsag til, at valget faldt på Volkswagen. Bl.a. er der onlineovervågning af bilerne, så værkstedet kan reagere i tide på f.eks. en motorfejl. Samtidig oplever vi en god forståelse for, hvor vigtige bilerne er. At de skal kunne køre 24 timer i døgnet,” understreger Ronni Sander

Touareg lægebilen er udstyret med avanceret som adaptiv luftundervogn, der optimerer køredynamik og terrænegenskaber. For at få plads til alt nødvendig udstyr til paramedicineren er Touareg lægebilen ombygget, så den kun har tre siddepladser.