20 hurtige år med Golf-R
2002 – Golf R32 med 241 hk, DSG-gear og 4MOTION-firehjulstræk.
2022 – Golf R med 320 hk stærk 2,0 TSI-motor, DSG-gear og 4MOTION-firehjulstræk.
(VieW Juni 2022 nr. 1) - Tilmeld dig VieW
Det er 20 år siden, at Volkswagen første gang benyttede R som betegnelsen for den mest eksklusive og sportsligste Golf. R-betegnelsen dækker over en Golf med DNA fra motorsport og de ypperste teknologier for at skabe en ekstraordinær køreoplevelse. Succeshistorien startede i 2002 med Golf R32, der kom med en 3,2-liters sekscylindret motor med 241 hk og firehjulstræk kombineret med et eksklusivt design. Det var den hidtil stærkeste Golf og satte ny standard i klassen, og den blev hurtigt en succes med et salg, der var tre gange højere end forventet.
I 2013 fik Golf R en ny dimension, da Volkswagen introducerede en cabriolet-version med samme mekaniske setup, hvilket stadigvæk er den hurtigste åbne Golf nogensinde. I 2014 krones syvende generation af Golf med en sportslig R model, der holdt sig til recepten med en potent 2-liters turbomotor og 4MOTION-firehjulstræk. Men traditionen tro blev de mekaniske dele opdateret og perfektioneret, og nu var motoreffekten oppe på 300 hk og 380 Nm, og 0-100 km/t kunne klares på blot 4,9 sek. Detaljer som et progressivt styretøj og et 4MOTION-firehjulstræk, der hurtigere kunne sende flere kræfter til baghjulene, løftede de køredynamiske egenskaber til et nyt niveau. Og til dem, der drømte om e Golf R, men ikke kunne få plads til familie og hund, kom redningen med introduktionen af den første Golf R Variant stationcar i 2015 – aldrig havde et 605 liter stort bagagerum fra Volkswagen været så hurtig. Den nuværende generation af Golf R blev introduceret i 2020, og nu var motorkraften løftet til 320 hk og 420 Nm. Største nyhed var dog et avanceret firehjulstræk med R-Performance Torque Vectoring, der var hurtigere til fordele motorkraften – ikke kun mellem for- og baghjul – men også mellem baghjulene, hvilket gør Golf R ekstrem dynamisk.
Golf R32 var så stor en succes, at en R32 også fik en plads i modelprogrammet på femte generation af Golf. Den nye top-Golf blev introduceret i 2005 og kørte videre med teknikken fra forgængeren, men motorydelsen blev løftet til 205 hk, og den kunne nå 100 km/t på kun 6,5 sek. med manuelt gear og 6,2 sek. med DSG-gear. Da Volkswagen introducerede sjette generation af Golf, prægede downsizing bilverdenen, og mindre men mere effektive turboladede motorer dominerede. Det gjaldt også for Golf R, hvor den 3,2-liters V6-motor blev udskiftet med en 4-cylindret 2,0 TSI-turbomotor, der til gengæld havde en højere ydelse med 270 hk og 350 Nm. Oven i det var Golf R 35 kg lettere og hurtigere og klarede 0-100 km/t på kun 5,7 sek.