Fra NEDC til WLTP - Virkeligheden rykker tættere på
Har du svært ved at ramme det brændstofforbrug, der står i brochuren eller manualen? Det har mange af os oplevet i vores daglige kørsel, men nu introduceres den nye WLTP-norm, der giver bilkøberne mere retningsgivende og brugbare forbrugstal.
(VieW September 2018 nr. 2) - Tilmeld dig VieW
NEDC og WLTP. To forkortelser du måske har stiftet bekendtskab med. Måske ikke. Hvis ikke, er der en stor sandsynlighed for at du i den kommende tid kommer til at høre mere om dem, når du læser om nye biler i pressen eller påbilmærkernes hjemmesider eller kataloger. NEDC står for ”New European Driving Cycle” og er navnet på den testprocedure, der hidtil har ligget til grund for udregningen af bilernes forbrugstal i Europa. Den 1. september 2018 blev NEDC afløst af WLTP, der står for World Wide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Og hvad betyder alt dette så for dig og din bil? NEDC er baseret på tests introduceret helt tilbage i starten af 1980’erne. Meget har ændret sig siden da. Trafikken er blevet tættere, kørevaner har ændret sig, og bilerne er blevet mere avancerede. I NEDC-testen blev bilerne testet på et rullefelt i et laboratorium, hvor en computer simulerede et kørselsmønster, der lå meget langt fra det, som bilisterne oplever ude på vejene i deres dagligdag. For eksempel kørte motoren i tomgang i mere end 25 % af tiden, den maksimale hastighed overskred på intet tidspunkt 120 km/t, og accelerationerne var meget langsomme. Det var tallene fra disse tests, der blev oplyst i de forskellige bilmærkers kataloger og på hjemmesider. Den nye WLTP-norm (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), der har været undervejs i mange år, skal gøre op med bilisternes frustration ved at bringe nogle mere realistiske, brugbare og sammenlignelige forbrugstal til torvs. Det har man opnået ved at ændre markant på forbrugstestene, således at i den nye WLTPtest tager kørselscyklussen 50 % længere tid, testdistancen er dobbelt så stor og kørselsmønstret mere dynamisk, så forbruget kommer tættere på det, som du oplever i din bil i dagligdagen.
Ekstraudstyr påvirker forbrug
Det er ikke kun kørselsmønsteret i den nye testprocedure for WLTP, der gør forbrugstallene mere realistiske og præcise. WLTP-normen tager også højde for diverse udstyr, eksempelvis lavfriktionsdæk eller brede 18” hjul, aircondition eller soltag og andet, der kan have indflydelse på brændstofforbruget på grund af vægt, energiforbrug eller vindmodstand. Selv om mange bilkøbere godt har vidst dette, har der ikke hidtil været taget højde for dette i de oplyste NEDC-forbrugstal. Det bliver der med de nye WLTP-tal. I Volkswagens tilfælde er der næsten 300 forskellige dele, der skal tages højde for og testes i forbindelse med WLTP, og alene for Golf er der et fantastisk stort antal af kombinationsmuligheder for motor, transmission, karrosseri, udstyrsniveau og karrosserivariant. Den nye, mere detaljerede testprocedure kommer også til at betyde, at når du eksempelvis specificerer din Volkswagen i konfiguratoren på hjemmesiden, bliver forbruget opdateret realtime om, hver gang du tilvælger noget ekstraudstyr. På den måde ved du meget præcist, hvad dine valg betyder for bilens brændstofforbrug. De nye WLTP-tests betyder, at Volkswagens afdelinger for forbrug og emission arbejder 24 timer i døgnet for at kunne gennemføre cirka 250 tests om dagen, eller det, der svarer til cirka 55.000 tests om året. Dette har givet voldsomme udfordringer og flaskehalse i produktionen, hvilket meget beklageligt har ført til lange leveringstider på udvalgte bilmodeller.
Hvad betyder WLTP for dig?
Når bilerne fra den 1. april 2019 oplyses med de nye WLTP-forbrugstal, vil du opleve, at bilerne er opgivet til at køre kortere på literen, end det var tilfældet med NEDC-forbrugstal. Det gør de naturligvis ikke, de kører akkurat lige så langt på literen som før, men de nye testprocedurer betyder, at du nu har et mere realistisk forbrugstal på nye biler, og du vil også få et mere præcist forbrugstal på lige nøjagtig den model inklusive ekstraudstyr, du ønsker. Skiftet fra NEDC til WLTP betyder fx, at en 60 hk move up! går fra 24,4 til 19,2 km/l, en Passat Limousine 2,0 TDI (150 hk/manuelt gear) går fra 23,8 til 19,6 km/l og en Arteon 2,0 TDI (190 hk) DSG R-Line fra 21,3 til 17,9 km/l. Alle tre biler tager udgangspunkt i en basisbil uden nogen former for ekstraudstyr. Forbrugstallene udgør i Danmark en del af afgiftsberegningen af bilens pris samt den grønne ejerafgift, men hvilken effekt de nye WLTP-forbrugstal får på dette, lå ikke fast ved redaktionens afslutning, da den endelige lovgivning omkring dette endnu ikke var på plads.
Udstødning målt på vejene
Den nye WLTP-norm og de mere præcise testprocedure er ikke den eneste nyhed, for sammen med denne indføres der også en såkaldt RDE-test (Real Driving Emission), der kontrollerer mængden af forurenende partikler fra bilerne. Nye biler skal ikke længere kun leve op til disse værdier ved laboratorietests, de vil også blive testet ude på vejene med påmonteret måleudstyr, der måler udslippet af partikler og NOX’er fra udstødningsrøret. Bilerne køres konstant i to timer, hvor de måles både på landeveje, motorveje og i bykørsel. Selvfølgelig er hver tur forskellig, og hver chauffør har sin måde at køre på, alligevel skal bilen overholde emissionskravene på hver tur, og uafhængige myndigheder som TÜV i Tyskland overvåger løbende, om alt går rigtigt til. Der er af naturlige årsager størst fokus på biler med forbrændingsmotorer i snakken om WLTP, men det får også stor betydning for elbiler såsom e-up og e-Golf. EU-anslår, at den nye målemetode vil påvirke elbilernes rækkevidde med et gennemsnit på 19 %. Det betyder igen, at forbrugerne får et mere realistisk og retningsgivende billede af elbilernes forbrug og rækkevidde.