Maksimal køreglæde i miniformat.
Det var storbror Golf, der i 1976 med betegnelsen GTI grundlagde en ny klasse af kompakte sportslige biler. Siden 1998 har topmodellen i Polo-familien båret GTI-betegnelsen, og i nyeste aftapning føres de stolte traditioner videre, tilsat innovative opgraderinger.
(VieW Juni 2022 nr. 1) - Tilmeld dig VieW
Golf GTI er ikonet. Det var bilen, der i 1976 tilføjede et nyt niveau af køredynamik og præstationer i kompakt format. Siden da er speederkablet holdt stramt, og Golf GTI har sat standarden for denne biltype. Det er derfor ikke nemt at være lillebror i familien, og der er stor risiko for at stå i skyggen af en storbror, der gennem årtier har høstet respekt fra bilentusiaster verden over.
Polo GTI er vokset med opgaven og har taget ved lære af Golf GTI. Og det i en grad, så Polo GTI er den suverænt mest solgte GTI-bil på det danske marked. Den byder på de samme egenskaber og køreglæde som Golf GTI, men i Polo er det pakket ind i et mere kompakt format, der med sine mindre dimensioner og lavere vægt giver de køredynamiske egenskaber en ekstra dimension.
”Er du typen, der smiler ved udsigten til et snoet stykke vej, vil du nyde den adrætte og hurtige Polo GTI.”
Nu står en ny og opdateret Polo GTI klar i startblokken. Den bærer naturligvis alle de traditionelle kendetegn, der skiller den ud fra flokken af de øvrige Polo-modeller. Det er stilelementer som en kølergrill med den velkendte røde linje og kølegitter med bikube-struktur, og indenfor bliver du mødt af premium sportssæder med det klassisk ternede ”Clark”-indtræk. Polo GTI fører på den måde en stil videre, hvor den på underspillet vis signalerer, at den her Polo kommer med imponerende præstationer og dynamik og er klar til sjov i gaden.
De karakteristiske GTI-kendetegn spiller godt sammen med det nye frontdesign med IQ. LED-matrix-forlygter og en LED-lysstribe, der giver bilen et unikt visuelt udtryk. Samtidig kan man nyde et helt suverænt lys fra de avancerede forlygter, der automatisk tilpasser lyset til den aktuelle køresituation og giver mulighed for at køre med permanent fjernlys uden at genere modkørende eller anden trafik.
Lakeret i en intens Kings Red-metallak og udstyret med 18” Faro-letmetalfælge (ekstraudstyr) fornemmer jeg allerede, at der venter mig en intens køreoplevelse.
Inde i Polo GTI’s kabine mødes det klassiske med det digitale. Placeret i det Clark-ternede førersæde kan jeg gennem det læderbeklædte GTI-multifunktionssportsrat foran mig, se det nye 10,25” Digital Pro Cockpit (ekstraudstyr), hvor jeg ved et tryk på VieW-knappen på rattet kan ændre layout af instrumenteringen fra fx det klassiske med analog omdrejningstæller og speedometer til et, hvor jeg har kortet fra navigationsanlægget i midten og de andre informationer rundtom. Lige til højre i samme højde har jeg et Ready2Discover-infotainmentanlæg med 8” touchskærm og overskuelige menuer. Med det trådløse App-connect har jeg hurtig adgang og overblik over mine playlister til køreturen. Ready to go!
Stor maskine til lille bil.
Hjertet i en GTI er altid motoren. Og i Polo GTI banker der et stort hjerte ude under hjelmen. Der ligger en 2-liters 4-cylindret benzinmotor med turbolader og direkte benzinindsprøjtning, og når den bliver bedt om at arbejde, kan den mønstre op til 207 hk og et gedigent drejningsmoment på 320 Nm, der er til rådighed fra 1.500 til 4.500 o/min. Resultatet? Når lejligheden og omstændighederne er til det, kan Polo GTI stikke fra 0 til WHOOAAA! på ingen tid, eller sagt med kolde fakta runder speedometret 100 km/t. efter blot 6,5 sekunder og fartpotentialet slutter ved 240 km/t. Det er den slags præstationer, der var forbeholdt en Porsche, da jeg var ung i 1980’erne. Og den 7-trins DSG-automatgearkasse skifter hurtigt og harmonisk og bidrager til en kraftfuld acceleration uden afbrydelser mellem de syv gear, og skal det være en tand ekstra sportsligt, kan du slå gearvælgeren over i manuel og skifte op og ned i gearene via to skiftegreb monteret i hver side bag på rattet. Det giver køreoplevelsen ekstra intensitet, når lejligheden byder sig til.
Køreoplevelse efter temparament.
Men det er jo ikke kun, hvad der ligger under motorhjelmen, der vil imponere, når du får lejlighed til at udnytte Polo GTi's dynamiske potentiale. Er du typen, der straks smiler ved synet af en snoet vej, vil du nyde Polo GTI. Med 18” hjul beklædt med 215/40 dæk har Polo det rette fodtøj på, og den har gode ben i form af en Sport Select-undervogn, der er udstyret med elektronisk styrede støddæmpere, større krængningsstabilisator og stivere bærearme på forakslen og akselbærer med hårdere bøsninger på bagakslen. Det er elementer, der giver køredynamikken endnu mere kant, og Polo GTI er klar til at danse gennem svingene med en god balance, og den har greb om tingene. Polo GTI kommer med XDS – et elektronisk spærredifferentiale – der er en del af ESC-systemet. Når Polo accelererer hårdt gennem et sving, styrer XDS bremsetrykket på det hjul, der er inderst i svinget og forhindrer hjulet i at miste greb og spinne. Ganske enkelt sagt minimerer XDS understyring og maksimerer køreglæden, og du kan i mange situationer bedre udnytte Polos kraftfulde motor.
Sport Select-undervognens elektroniske støddæmpere giver køreoplevelsen i Polo GTI flere nuancer, da du via bilens køreprofil-system kan vælge, om affjedringen skal have en relativ komfortabel eller sportslig karakter. Et centralt karakteristika ved Volkswagens GTI-modeller har altid været, at den ekstraordinære køredynamik og imponerende præstationer er kombineret med et niveau af komfort, der gør bilen brugbar og harmonisk i hverdagen. Den tradition rammer Polo GTI rent, og når pulsen skal ned, og du bare ønsker at cruise afsted, ændres bilens karakter fra en kompakt sportsvogn til en komfortabel og let kørt 5-dørs familiebil. Og det med let kørt har fået endnu en dimension med den nye, opdaterede Polo GTI, der nu kommer standardudstyret med Travel Assist. Systemet holder Polo midt i vognbanen og den rette sikkerhedsafstand til forankørende biler, og samtidig kan den via signaler fra kameraet foran på bilen, GPS og kortdata proaktivt afstemme hastigheden i forhold til ændringer i hastighedsbegrænsningen, eller hvis bilen nærmer sig en rundkørsel eller T-kryds forude. Så bliver det ikke meget nemmere. Det er den slags detaljer, der giver Polo GTI et enormt bredt repertoire at spille på. Man går ikke på kompromis med noget i den hurtigste Polo, da den leverer en både intens og dynamisk køreoplevelse kombineret med komfort og sikkerhed.