Hverdagens Volkswagen

Crossover med ekstra karisma og kvalitet

T-Roc blev introduceret i 2017 som Volkswagens første crossover-model og blev hurtigt en stor succes. Nu har Volkswagen givet den populære crossover en gennemgribende opdatering. VieW har kigget nærmere på og kørt i den nye T-Roc for at mærke forbedringerne.
(VieW Juni 2022 nr. 1) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Vi har gennem fire årtier levet med velkendte modelnavne som Polo, Golf og Passat, der har udgjort grundstammen i Volkswagen-familien. I 00’erne fik vi nye navne som Tiguan og Touareg, der også hurtigt vandt indpas i folkemunde, når talen faldt på Volkswagen. Men i 2017 introducerede Volkswagen en ny model, der stak ud, både af navn og i design. Navnet var T-Roc. Et nyt navn, nyt koncept og nyt design, tilsat de samme velkendte Volkswagen-kvaliteter. T-Roc ramte plet, og danskerne tog hurtigt Volkswagens første crossover-model til sig, og det gjorde de også i resten af Europa med det resultat, at T-Roc i dag på verdensplan er solgt i mere end en million eksemplarer, og det er den næstmest solgte Volkswagen-model i Europa.

T-Roc havde gjort et godt førstehåndsindtryk ikke mindst takket være designet. T-Roc bærer det karakteristiske Volkswagen-design-DNA, men tilsat et mere vovet og udtryksfuldt design. Designerne formåede at krydse de ydre dimensioner og proportioner fra en Golf med dynamik og robusthed fra en SUV. Resultatet er et stærkt designstatement. Det er selvtillid sat på hjul.
Designet sad lige i skabet, som man siger, og derfor har designerne heller ikke taget touchen i den anden hånd og er gået radikalt til værks, da T-Roc skulle opdateres. Med enkle midler har T-Roc fået et mere eksklusivt udtryk takket være et frontdesign, hvor kølergrillen har fået kraftigere kølerribbe i krom, og de nye standardmonterede LED-forlygter er elegant integreret i kølergrillen. Hvis T-Roc er udstyret med adaptive IQ.LIGHT-matrix-forlygter er de forbundne via en LED-lysstribe integreret i kølergrillen, der giver et unikt frontdesign og lyssignatur.
R-Line-versionen skiller sig også ud med et nyt design af frontkofangeren, hvor et pianosort bånd løber i hele frontens bredde og ude i hver side omkranser de karakteristiske tre vertikalt placerede LED-kørelys. Bagtil kan den nye T-Roc kendes på mørktonede LED-baglygter med ny lyssignatur, og på R-Line-versionen har bagkofangeren et diffusor-lignende look og elegante, integrerede kromelementer.
Uændret er de stramme linjer og dynamiske proportioner og den karakteristiske kromliste, der løber langs taget og ned i B-stolpen og fremhæver T-Roc’s coupelignende profil. 

BONUSINFO: T-Roc blev i 2019 kåret til Årets Campingtrækker. Den blev lovprist for sin stærke motor, velafstemte DSG-gearkasse og gode retningsstabilitet.

Uanset hvilken variant af T-Roc du vælger, har de alle det til fælles, at de har fået et komplet nydesignet interiør, der både i stil og kvalitet er løftet til et nyt niveau. Du nyder selvfølgelig stadigvæk den let forhøjede siddeposition i T-Roc, men alt, hvad du har foran dig, er fornyet. Sportsappeal er elegant fusioneret med hightech-løsninger i form et 100 % digitaliseret cockpit, og infotainmentsystemets touchskærm – 8” eller 9,2” trukket en anelse ud fra instrumentbordet og vinklet svagt over mod førerpladsen.

T-Roc kommer standardudstyret med Digital Cockpit, hvor al information, der er relevant for kørslen, er samlet på et 8” digitalt display. T-Roc Style og R-Line kommer med Digital Cockpit Pro, hvor du kan selv kan ændre det digitale displays layout, og hvilke informationer det skal vise.

I det digitaliserede interiør er de klassiske knapper afløst af moderne touch-paneler. Det gælder det 2-zonede klimaanlæg, hvor du justerer varmen ved blot at stryge en finger hen over det digitale panel. I udstyrsversionerne Style og R-Line er multifunktionsrattet også udstyret med berøringsaktiverede funktionstaster, hvor du betjener funktioner som radio, telefon og assistentsystemer ved let berøring. Interiøret har ikke kun fået opgradering i forhold til det digitale. Det nye instrumentbord er beklædt i et blødt materiale med dekorative syninger, der giver interiøret et luksuriøst og kvalitetsbetonet præg. Jeg trykker på startknappen (ekstraudstyr), den 1,5-liters TSI-motor springer i gang, og vi triller ud på motorvejen med Tisvildeleje som slutdestination. 

”T-Roc er den alsidige crossover, der passer perfekt ind i billedet, uanset om det er på stranden eller i storbyen.”

T-Roc kommer med et bredt udvalg af motorvarianter med op til 300 hk, men denne 150 hk 1,5 TSI-motor og 7-trins DSG-gear er en ideel kombination til bilen. Motoren har et passende kraftoverskud til at udnytte de dynamiske kvaliteter i T-Roc, og samtidig er den kultiveret og træder lydmæssigt i baggrunden. Du hører ikke, at motoren ved jævn hastighed kobler to cylindre og kun kører på to cylindre for at reducere brændstofforbruget. Du mærker måske ikke forskellen i kørslen, men du mærker det i driftsregnskabet, for 1,5 TSI-motoren er nøjsom, og T-Roc kan køre op til 16,4 km/l. ved blandet kørsel.

Det er ikke kun på design, det digitale og kvalitet, at den nye T-Roc byder på opgraderinger. Det gælder også for bilens assistentsystemer, hvor den nye IQ.DRIVE Travel Assist er et stort plus. Den kombinerer den adaptive fartpilot med vognbaneassistenten, og er T-Roc udsyret med navigation, justerer systemet automatisk hastigheden i forhold til lokale hastighedsbegrænsninger, byzoner, vejkryds og rundkørsler. Nyt er også det standardmonterede Park Assist, der kan overtage styringen i forbindelse med parkeringsmanøvrer.