Lifestyle

Den første GTI

Den første Golf GTI kom til verden på grund af nogle ingeniørers hobbyprojekt og deres ihærdige indsats for at få sat den i serieproduktion. Det lykkedes, og den første Golf GTI har i dag ikonisk status og er eftertragtet. Henrik Nielsen fra Nordsjælland har en af de ældste og flotteste Golf I GTI.
Tekst: Søren Frederiksen. Context Media ApS Foto: Thomas Hjortshøj

(VieW Juni 2022 nr. 1) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Den nye, opdaterede Polo GTI er det seneste kapitel i en historie, der er lang og rækker helt tilbage til 1975. Og selv om historien om Volkswagens GTI-modeller strækker sig over 46 år og har budt på mange skelsættende modeller, er der en, der står over dem alle – Golf I GTI. Den er ubetinget ikonet – ikke kun inden for Volkswagen-mærket, men i bilverdenen generelt.

Den første Golf GTI står i høj kurs hos entusiaster verden over, og det har den også gjort hos Henrik Nielsen fra Nordsjælland, der som ung kørte rundt i en Golf med 50 hk. Når han blev overhalet af en Golf I GTI,” tænkte man jo; hold da kæft, han må have penge og så en med 110 hk,” fortæller Henrik, der først årtier senere endte med at investere i en Golf I GTI, og det var et meget specielt eksemplar. Han har gennem årene løbende holdt øje med markedet for Golf I GTI og tjekkede jævnligt den tyske brugtbilshjemmeside mobile.de. Det var også her, at Henrik pludselig fandt den sølvgrå Golf I GTI, der kun havde ligget på mobile.de en enkelt dag. Han tøvede ikke med at slå til og tog ned for at hente bilen. 

Det var en tysk hotelejer og bilsamler, der havde den stående indendørs i opvarmede lokaler i en større samling af biler. Hotelejeren solgte den, fordi hans hotel også var ramt af coronakrisen og ikke havde nogen gæster. Han var kun ejer nummer to, for den foregående ejer havde haft fra ny af siden 1977. Den oprindelige ejer var en 60-årig mand fra Berlin, der havde købt den i marts 1977. Han kørte 127.000 km frem til 1990, hvor han kørte den til et VW Classi-værksted og bad om at få den totalrenoveret. Alt skulle skiftes, motoren efterses, og en ny gearkasse blev monteret. Han ville have, at den fremstod som ny, idet det var den bedste bil, han havde haft, og på grund af hans alder skulle det også være hans sidste bil. Efter en …formentlig… voldsom regning hentede han den færdige bil, men kun en måned efter døde manden og havde kun kørt omkring 1.000 km.”

At det er en overordentlig fin og velholdt Golf GTI, er der ingen tvivl om, da Henrik viser interiør og motorrum frem. Især motorrummet demonstrerer på fineste vis, at denne bil er renoveret til perfektion. Da bilen var fragtet til Danmark, skulle den gennemgå et syn og skøn. ”Synsmanden var imponeret over den 45 år gamle Golf GTI og tog fotos af både motorrum og undervogn og brugte disse fotos som skærmbillede på hans computer,” fortæller Henrik. Den fremstår perfekt, som var den lige rullet af samlebåndet. Det gjorde den som sagt i 1977 og er dermed en af de ældste Golf GTI ude på vejene. At det er et tidligt eksemplar af Golf I GTI afsløres blandt andet af, at den ikke er udstyret med bagrudevisker – det fik den først i oktober 1977. 

Det var en gruppe på 10-12 ingeniører, der havde et hobbyprojekt med at bygge en sportslig Golf. Volkswagens ledelse anede ikke noget om projektet, men på et tidspunkt blev de præsenteret for den hurtige Golf, og de besluttede at give det en chance. Volkswagen præsenterede Golf I GTI på den internationale biludstilling i Frankfurt i efteråret 1975, hvor publikum var begejstret, og alle ville have en. Volkswagens nye, sportslige topmodel gik først i produktion i juni 1976, og planen var oprindelig kun at producere 5.000 styk, da Volkswagens ledelse ikke troede på, at en hurtig og dyr Golf havde den brede appeal. Men de fik hurtigt syn for sagen, for salget stak helt af, og da Golf I GTI gik ud af produktion i 1983, var der solgte intet mindre end 461.690 eksemplarer, og Golf GTI havde kickstartet en helt ny klasse af kompakte, sportslige biler.

Henrik Nielsen er ikke overraskende øm overfor sin Golf GTI, og da vi kan se tordenskyer på himlen, og de første dråber regn falder på den 100 % rene bil, kan jeg godt mærke, at det er tid til at bryde op, så Henrik kan køre sin flotte GTI hjem i hi. Drømmer du om en Golf GTI som Henriks, er han parat til at sælge, hvis buddet er godt nok. Henrik drømte i mange år om at eje en Golf I GTI. Det har han nu prøvet, at nu er det tid til, at andre entusiaster kan få fornøjelsen... mod et pænt beløb velsagtens. 

”Den oprindelige ejer fik bilen totalrenoveret. Desværre døde han året efter og fik kun kørt 1.000 km i den efter renoveringen.”