FAQ til ID. Software-opdateringer
Har du spørgsmål til ID. Software-opdateringerne, forløbet og installationen? Her finder du svarene.
Oversigt over spørgsmål og svar
Her finder du svar på ofte stillede spørgsmål vedr. softwareopdateringer generelt, over-the-air-opdateringer og værkstedsopdateringer.
FAQ – generelt
Volkswagen anbefaler at gennemføre de tilgængelige softwareopdateringer snarest. Kun på den måde kan du nyde godt af de yderligere og forbedrede funktioner. Den seneste tilgængelige ID. Software-version er en forudsætning for at få flere opdateringer fremover.
Du bliver informeret af din Volkswagen partner, når en opdatering er tilgængelig på værkstedet.
Så snart der er planlagt en over-the-air-opdatering til din bil, får du besked via din e-mailadresse, som du har angivet ved tilmeldingen hos We Connect. Når en softwareopdatering kan installeres i bilen, får du en meddelelse i infotainmentsystemet. Forudsætningen for modtagelsen er, at din bil er i onlinefunktion, at afsendelse og modtagelse af bildata er aktiveret i bilens privatsfæreindstillinger, og at en primær bruger med en aktiv We Connect-aftale er logget på i bilen.
Ved hjælp af over-the-air-opdateringsfunktionen kan man installere forskellige typer af opdateringer i biler. Det kan være opdateringer til eksisterende In-Car-apps, til bilsystemer, til In-Car-shoppen, softwareopdateringer m.m. Du kan læse detaljerede informationer om din tilgængelige opdatering i de tilhørende release notes i infotainmentsystemet.
For at kontrollere den aktuelle softwareversion i din bil skal du trykke på ”ID. Software” på infotainmentskærmen. Hvis ikonet ”ID. Software” ikke er tilgængeligt, kan du også se den installerede softwareversion i dine systeminformationer. Følg i den forbindelse denne korte beskrivelse.
Ja, opdateringerne er gratis for dig.
Efter en softwareopdatering bliver ID. Software-ikonet opdateret, så det viser den softwareversion, der er installeret i bilen. Det er ikke alle softwareopdateringer, som medfører en forøgelse af softwareversionen (fx automatiske kortopdateringer til navigationssystemet, nye apps til In-Car-shoppen, forbedringer af funktioner i styresystemet). En forøgelse af versionsnummeret kan ses ud fra betegnelsen på softwareopdateringen (fx Software 3.2-opdatering etc.).
Nej, fabriksgarantien bortfalder ikke.
Ud over ID. Software-opdateringerne tilbyder Volkswagen også opdateringer til systemapplikationer, såkaldte In-Car-apps. Når din bil er i onlinefunktion, og en primær bruger med en aktiv We Connect-aftale er logget på i bilen, bliver du informeret i din bils infotainmentsystem, så snart der er en tilgængelig opdatering. Detaljerede informationer om indholdet i opdateringen findes i de release notes, som du får vist før installationen sammen med meddelelsen i dit infotainmentsystem.
Fra ID. Software 3.0-opdateringen er det muligt at tilføje ekstra brugere og skifte mellem den primære bruger og andre brugere. Et login som primær bruger i infotainmentsystemet er nødvendigt for at kunne benytte de mobile onlinetjenester.
- Vælg onlinefunktionen på velkomstskærmen.
- Log på som primær bruger via ikonet ”Brugere”.
- Scan den kode, der vises i infotainmentsystemet i din bil, med din smartphone ved at trykke på knappen ”Scan kode” i din We Connect ID.-app. Eller log på med den e-mailadresse, som du også er tilmeldt We Connect med.v
For at kunne nyde godt af yderligere mobile onlinetjenester skal du udføre følgende ekstra trin:
- Gå til shoppen i dit infotainmentsystem. Her kan du hente We Connect og We Connect Plus.
- Læs anvisningerne og databeskyttelseserklæringen, og accepter de nye generelle forretningsbetingelser.
Hvis du ikke har nogen gyldig We Connect- eller We Connect Plus-aftale, kan du hente den gratis i In-Car-shoppen i dit infotainmentsystem. Sørg for, at alle dine personlige oplysninger er korrekte og fuldstændige.
Muligvis er dine personlige indstillinger (fx gemte radiostationer eller sædevarme) blevet nulstillet til fabriksindstillingerne. Det kan betyde, at du er nødt til at logge på igen som primær bruger hos We Connect. Under Brugeradministration kan du finde en udførlig film om, hvordan du logger på som primær bruger i din bil.
FAQ – over-the-air-opdateringer
Over-the-Air-opdateringer er softwareopdateringer, som bliver downloadet via din bils integrerede internetforbindelse. Dermed kan du nyde godt af forbedringer eller nye funktioner.
Din ID. giver dig besked i infotainmentsystemet, så snart en opdatering er klar til installation, og guider dig igennem installationsprocessen.
Som registreret primær bruger af bilen kan du selv installere en over-the-air-opdatering.
Din ID. giver dig besked på infotainmentsystemets primære skærm ved hjælp af en pop op-meddelelse, så snart opdateringen er klar.
Meddelelsen i infotainmentsystemet er kun en information om, at der er en tilgængelig over-the-air-opdatering. Installationen kan startes på ”farvelskærmen”, når bilen er blevet parkeret, og den elektroniske parkeringsbremse er blevet aktiveret.
Det er vores målsætning at tilbyde opdateringer over-the-air, når det er muligt. Hvis det er nødvendigt med et værkstedsbesøg, vil du blive informeret af servicepartneren.
Over-the-air-opdateringer vil som udgangspunkt være tilgængelige for alle ID.-brugere. Du skal blot have en aktiv We Connect-aftale og den pågældende forgængerversion til den ID. Software-opdatering, som du ønsker at installere.
For at finde ud af, hvilken version der p.t. er installeret i din ID., skal du åbne menupunktet ”Setup” i infotainmentsystemets hovedmenu. Gå derefter ind på ”Systeminformation”.
Ikonet ”ID. Software” er tilgængeligt i biler med ID. Software 3.1 eller højere – i denne In-Car-app kan du se den softwareversion, som p.t. er installeret i bilen.
Der skal bruges en internetforbindelse til downloading af opdateringen. Den er kun mulig, hvis din ID. er i onlinefunktion, og afsendelse og modtagelse af bildata er aktiveret. En eksisterende internetforbindelse vises på infotainmentsystemets primære skærm ved hjælp af et forbindelsessymbol.
Du kan finde flere informationer om din ID.'s forbindelsesstatus i instruktionsbogen under Dataoverførsel → Privatsfære.
Nej, det er nødvendigt med en internetforbindelse under installationen.
Over-the-air-opdateringerne bygger videre på hinanden. For hele tiden at kunne nyde godt af de nyeste funktioner og forbedringer bedes du gennemføre alle opdateringer.
Det er ikke alle over-the-air-opdateringer, som indeholder synlige ændringer. Nogle gange omfatter en over-the-air-opdatering funktionsopdateringer og kvalitetsforbedringer i baggrunden. Du kan se indholdet i den pågældende opdatering i de tilhørende release notes.
Over-the-air-softwareopdateringer offentliggøres i kampagner. Kampagnerne er inddelt i grupper og omfatter et bestemt antal biler udvalgt efter hardware. Det betyder, at softwareopdateringen stilles til rådighed på forskellige tidspunkter. Din ID. giver dig besked, så snart der er en tilgængelig opdatering.
Under installationen er bilen ikke til rådighed. Du kan selv på komfortabel vis via infotainmentsystemet bestemme tidspunktet for installationen.
Din ID. kan låses og låses op under installationen. Det er ikke muligt at køre i bilen eller at lade den op.
Fjern eventuelle læsemoduler fra OBD-interfacet før start af installationen.
Nej, under installationen kan bilen ikke lades op. Afslut opladningen, og start derefter installationen.
Højvoltsbatteriet i din ID. skal ved starten på installationen være opladt til mindst 50 %.
Hvis installationen kan gentages, vil din ID. give dig besked via infotainmentsystemet. I modsat fald kan du kontakte din Volkswagen partner.
Softwareopdateringer offentliggøres i kampagner, og det kan forekomme, at en opdateringskampagne afbrydes fra systemets side på grund af forskellige faktorer. Hvis du får vist denne meddelelse, skal du bekræfte med ”OK” – på den måde bliver din bil tilføjet til en af de næste kampagner, så den kan få opdateringen.
FAQ – værkstedsopdateringer
Kontakt i den forbindelse din Volkswagen partner. I forbindelse med nogle ID. Software-opdateringer vil din Volkswagen partner kontakte dig for at aftale en tid. Du vil få mere uddybende informationer omkring fremgangsmåden separat til den pågældende opdatering.
Ja, din Volkswagen partner sørger for, at du bliver holdt mobil i dette tidsrum. Kontakt din Volkswagen partner for mere information.