Living the Van Life: en professionel cykelrytters kærlighed til T3.
Rob Heran er en af de bedste mountainbikeryttere i Tyskland. Han er altid på farten i sin T3. Og han finder de mest spektakulære steder til at udføre sine stunts.
Allerede i en alder af 5 år blev Rob Heran fascineret af at køre på mountainbike. En dag tog hans søster ham med i parken, satte ham på deres mors foldecykel og gav ham et skub. Suset ved den høje fart gjorde ham ikke bange, men begejstret. I dag er 36-årige Heran professionel cykelrytter og har skabet fyldt med pokaler. Når han ikke deltager i cykelløb, opsøger han altid nye udfordringer med sin cykel. Og afstand er ingen begrænsning. Han har allerede rejst i alle europæiske lande og på det afrikanske kontinent for at teste grænserne for det mulige i nyt terræn og under de mest ekstreme forhold. Det har krævet et specielt køretøj, som opfylder en rastløs professionel cykelrytters krav. Rob Heran og Volkswagen T3 fandt hurtigt sammen. Og hvorfor passer de så perfekt sammen? Og hvorfor er der ingen alternativer til T3? Manden, som er født i Prag, giver et indblik i sit Van Life og forklarer, hvorfor firehjulstræk er uundværligt på hans ture.
Hvordan er kærligheden til folkevognsrugbrødet opstået?
Den første Volkswagen Bus T3 købte jeg på internettet for 890 euro, mens jeg var i gang med min uddannelse. En blå Transporter fra Technisches Hilfswerk. Jeg fjernede alt i bilen, monterede en seng og indrettede resten af udstyret helt minimalistisk. Der skulle jo også være plads til cykler, surfbrætter og snowboards. Da jeg var færdig med min uddannelse, sagde jeg min lejlighed op og levede i flere år i min bil.
Og hvad skete der så?
For 10 år siden opgraderede jeg og købte en T3 for 5.400 euro. Det var en tidligere militærbil, og den var i rigtig god stand. En radiovogn med to generatorer. Den ombyggede jeg endnu mere – med større dæk, tonede ruder, soundsystem og parketgulv. Officielt var T3’eren stadig en Transporter indregistreret som varebil, men den var væsentligt mere beboelig.
Hvorfor er Van Life så interessant for en professionel cykelrytter?
Som professionelle mountainbikeryttere har vi den luksus, at vi får særtilladelser, der giver adgang til bjerge og fjerntliggende områder, hvor vi kan producere vores stuntvideoer. Vi kan overnatte på bjerget og har alt udstyret med. Så kan vi starte arbejdet, så snart solen står op. T3 er derfor uundværlig som base på bjerget.
Hvor har du så været med din T3?
Jeg har kørt på kryds og tværs gennem Europa. Jeg har krydset alle pas i Alperne. Jeg kender de bedste mountainbikesteder og -pister i Italien, Frankrig, Spanien og Portugal. Jeg har været i Marokko i min T3. Så snart man kommer over grænsen, mærker man, at man er i Afrika. Bilen har altid tilpasset sig perfekt til de nye omgivelser.
”I et øde område ved Marrakech lykkedes det mig at komme fri af et mudderhul ved egen kraft. Takket være firehjulstræk og snorkel til luftindsugning!“Rob Heran
Stikordet er ”kabelspil”: Hvilket udstyr skal man altid have med?
Jeg medbringer alt det værktøj, som jeg har brug for til at reparere mine cykler i vildnisset og foretage en nødreparation af bilen (griner). Jeg har kun brug for et sæt skruenøgler, et par unbrakonøgler, et skraldesæt og en god donkraft. Det er det smukke ved biler med gammel teknik – dem kan man reparere overalt.
Har du været ude for det med din T3?
I Marokko blev jeg nødt til at reparere gearkassen. Jeg fik hjælp af to lokale mekanikere. Vi lå alle tre under bilen i nærheden af et surfsted, og vi afmonterede hele gearkassen med mit værktøj. Naturligvis havde kollegerne ikke den rigtige reservedel. Men som en nødløsning afmonterede de en brugbar del fra en gammel Golf på en skrotplads, som de bearbejdede, indtil den passede. Den dag i dag fungerer gearkassen stadig perfekt.
”Pladsforholdene i T3 er fantastiske. Motoren er placeret bagest. Og sengen er monteret over den. Så har jeg plads nok til 4-5 cykler.”Rob Heran
Hvilke fordele giver T3 dig i forbindelse med dine projekter?
Den fremragende firehjulstrækteknik har som nævnt ofte reddet mig i terrænet. Med to mekaniske differentialespærringer mister jeg aldrig vejgrebet. Og pladsforholdene i T3 er fantastiske. Takket være hækmotoren er der bedre plads i bilen. Så jeg sover over motoren, hvor sengen er placeret, men der er stadig plads nok til at transportere 4-5 cykler.
Hvor har du ellers planer om at rejse hen med dit rullende hjem?
Min drøm er at få sejlet mit folkevognsrugbrød til USA. Jeg ville starte min rejse på Canadas vestkyst og nyde sensommeren og indian summer der. Derefter ville jeg følge solen mod Californien og derfra videre til Sydamerika. En sådan panamerikansk rejse tiltaler mig.
Fakta om T3
- Produktionsår: 1990
- Motor: 1,9-liters TDI
- Ydelse: 120 hk
- Tophastighed: 140 km/h
- Udstyrsmæssige højdepunkter: Firehjulstræk, to differentialespærringer, 15” fælge, bundskjold, snorkel med cyklonfilter
Har du inspireret andre med din forkærlighed for T3?
Nogle unge mennesker, der har være til Bike-Camp hos mig og skal til at starte på deres uddannelse. Men i mellemtiden vil de gerne bruge sådan en bil til en cykelrejse. Jeg giver dem gode råd til, hvordan de på en billig måde kan ombygge en Transporter og gøre den til den perfekte bil til sådan et eventyr. Jeg har også fået en masse følgere på internettet. Jeg får også spørgsmål fra Volkswagen fans, der gerne vil vide, hvordan jeg har ombygget min T3.
Du har opnået meget som professionel cykelrytter. Hvilke mål har du nu?
Jeg vil gerne udvikle mig rent sportsligt. Jeg tester nye stunts og moves, for som professionel cykelrytter er man aldrig færdiguddannet. Jeg er ikke nødvendigvis så interesseret i konkurrencedelen mere. For mig er det vigtigt, at jeg kan klare terrænet uanset hvor i verden, jeg stiger ud af mit folkevognsrugbrød.