En kvinde står foran en rød VW ID.4 GTX.

Battericeller: Energibesparende ind i fremtiden

The production of battery cells for electric vehicles is very energy intensive. Through various measures, Volkswagen is working on making this production more sparing on resources and sustainable.

Find out more about this and more on the topic of battery cells:

- A large part of the CO2 emissions of an electric vehicle is attributable to the production of battery cells.

- Green energy plays a central role here in the avoidance or reduction of CO2 emissions across the entire life cycle of an electric vehicle.

- With its own laboratory centre, in future also partially with in-house battery cell production and recycling system, Volkswagen is working relentlessly on making high-voltage batteries from electric vehicles more sustainable.

Energy requirement for production

Electric mobility is environmentally aware: Electric vehicles are equipped with significantly more energy-efficient power units than those with combustion engines, they do not emit any CO2 locally when driving – this is evident by the ecological balance, taking production into account as well – and over a mileage of 125,000 (200,000 kilometres) generate overall fewer CO2 emissions compared with diesel or petrol.

The statement is also correct, however, that the manufacture of a purely electric vehicle results in higher CO2 emissions than a combustion engine. Battery cell production, in particular, for the lithium-ion batteries of vehicles is very energy-intensive. The reason, for example, is because substances are applied to a backing film in liquid state and have to be dried at significant cost.

Remaining time, --:--

Energiforsyning

Volkswagen har en målsætning om at undgå eller reducere CO2-emissionerne i hele bilernes livscyklus. I den forbindelse spiller strøm en central rolle – både i koncernens egne produktionsfaciliteter og hos leverandørerne.

Volkswagens produktionsfabrik i Zwickau bruger strøm, som blandt andet kommer fra vandkraftværker. Det sparer 106.000 tons CO2 om året. Også koncernens nye batterifabrik SalzGiga, som efter planen starter produktionen i Salzgitter i 2025, bliver drevet 100 % med produceret strøm. Alle partnere, der p.t. producerer battericeller for koncernen, er kontraktmæssigt forpligtet til bruge energi til produktionen. Og koncernen samarbejder med dem om yderligere tiltag, der reducerer CO2-udledningen ved produktionen af battericeller yderligere. Der vil være bindende øverste grænser for CO2 pr. komponent, hvilket også vil udløse implementering af strøm længere ude i leverandørkæden (frem for alt når det gælder katode og anode).

Desuden kigger koncernen også på fremstillingen af primære materialer som aluminium, som også er meget energiintensiv. Også her bidrager brugen af strøm og den øgede anvendelse af genanvendte sekundære materialer til at minimere CO2-aftrykket.

Forskning, udvikling, recycling

I Salzgitter er man ikke blot ved at opføre koncernens første fabrik til produktion af battericeller – også forskning og udvikling af battericeller har til huse i umiddelbar nærhed: Allerede i september 2021 åbnede Volkswagen koncernen et topmoderne laboratoriecenter i Salzgitter. 

I Salzgitter vil der blive skabt innovationer til nutidens og fremtidens
battericeller.

Et vigtigt strategisk skridt, hvormed koncernen yderligere styrker sine kompetencer inden for battericeller, der er hjertet i en elbil.

Desuden er der siden starten af 2021 anvendt en innovativ og strøm proces til genanvendelse af batterier på fabrikken. Målet er et kredsløb med over 90 % genanvendelse af batterierne. Med denne know-how inden for udvikling, produktion og recycling udbygger Volkswagen koncernen trinvis fabrikken i Salzgitter til det førende battericentrum i Europa.

Illustration: Tre elbiler fra VW kører gennem et landskab med vindmølleparker og solcelleanlæg.

Et kig ind i fremtiden

Fra 2025 skal fabrikken i Salzgitter  producere Volkswagens standardcelle til volumensegmentet. Den kan i modsætning til, hvad navnet måske antyder, bruges meget fleksibelt, da den kan udstyres med forskellige cellekemier. Til indstigningsmodellerne er litium-jern-fosfat-batterier fx velegnede, og i volumensegmenterne skal der anvendes batterier med en høj andel af mangan.

På længere sigt vil udviklingen sandsynligvis gå i retning af faststofbatterier. De har ingen flydende elektrolyt, men en fast, og de har flere fordele i forhold til litium-ion-batterier. Blandt andet kan de bygges mindre og lettere med samme energitæthed, hvilket er en fordel for rækkevidden og sparer vægt, og de kan oplades hurtigere.

Volkswagen har investeret i den amerikanske start-up-virksomhed QuantumScape, som er en pioner inden for denne teknologi. Efter virksomhedens oplysninger vil det i nær fremtid – 2025 eller 2026 – være muligt at serieproducere faststofbatterier i stor skala.

Vil du prøvekøre eller konfigurere med det samme?

Her kommer du til vores ID.-modeller

Vil du prøvekøre eller konfigurere med det samme?

Her kommer du til vores ID.-modeller

ID.-modellerne ID.3, ID.4, ID.5 GTX og ID. Buzz.

Vil du gerne lære vores komplet eldrevne ID.-modeller nærmere at kende? Så aftal tid til en prøvekørsel hos en af vores forhandlere i nærheden. Eller brug vores onlinekonfigurator til at bygge din drømme-ID.

Det vil måske også interessere dig:

Et par foran ID. Vizzion

ID.-magasin - læs mere her

Opladning og rækkevidde - læs mere her

E-teknologi - læs mere her

Service til din Elbil

Energieffektivitet - læs mere her

ID. familien 

Det vil måske også interessere dig: