Den nye ID. 2all
Med konceptbilen ID. 2all præsenterer Volkswagen et nyt designsprog for mærkets elbiler – og samtidig den første fuldelektriske model, der i sin serieproducerede version skal koste under 25.000 euro. Premieren er planlagt til 2025.
Volkswagen fortsætter succeshistorien med sin kompakte bil i tidsalderen med elektrisk mobilitet: Med konceptbilen ID. 2all giver vi et første indtryk af serieversionen af den første fuldelektriske Volkswagen, som skal komme på markedet til under 25.000 euro. Også andre ”Firsts” beviser, at ID. 2all er meget mere end en showbil: Den er den første Volkswagen med forhjulstræk, som er baseret på den modulopbyggede elbilsplatform (MEB).
Og bilens udformning repræsenterer VW’s nye designsprog, som bygger på de tre hjørnesten stabilitet, sympati og begejstring.
Volkswagen planlægger desuden at udstyre serieversionen af ID. 2all med innovative teknologier fra de større ID.-modeller – fx IQ.LIGHT, E-ruteplanner og Travel Assist, som er et system til delvist automatiseret kørsel.
Første elbilsmodel på den nye platform
Første elbilsmodel på den nye platform
Som alle modeller i ID.-familien er ID. 2all også baseret på MEB-platformen, men – og det er det særlige – i den nyeste udgave af platformen ”MEB Entry”. Dermed sætter konceptbilen nye standarder, når det gælder teknologi og anvendelighed i hverdagen. Den ændrede platform har nemlig givet udviklerne mulighed for at bygge en bil med en kompakt udvendig længde som en Polo, men med en kabine i Golf-størrelse. Resultatet: Masser af plads til personerne i bilen og en overraskende stor bagagerumsvolumen på 490 til 1.330 l, hvilket betyder, at ID.2all overgår mange biler fra de højere segmenter.
Sammen med den videreudviklede MEB Entry-platform lanceres også en særligt effektiv drivlinje-, batteri- og opladningsteknologi i ID. 2all. Den har en forventet WLTP-rækkevidde på op til 450 km, og batteriet kan ved DC-lynopladere (jævnstrøm) ved moderate udetemperaturer og en ladeeffekt på op til 350 kW oplades fra 10-80 % på ca. 20 min.Dermed er ID. 2all en komplet elbil til brug hele året rundt.
Udvendigt design: masser af dynamik
Med den nyeste ID.-model bringer Volkswagen helt bevidst også udformningen af mærkets fuldelektriske modeller mere i fokus igen. ”ID.2all giver et indtryk af VW’s nye designsprog, som bygger på de tre hjørnesten stabilitet, sympati og begejstring”, fortæller Andreas Mindt, som er designchef hos mærket Volkswagen. Den grundlæggende idé ifølge designchefen: ”Vi overfører DNA’et fra vores ikoner til fremtiden. ID. 2all er derfor også en hyldest til Boblen, Golf og Polo.“
Et synligt bevis er fx, at det C-stolpedesign, som blev udviklet til den første Golf, og som minder om en spændt bue, der peger i kørselsretningen. ID. 2all er den første Volkswagen, som genoptager det typiske kendetegn – og fortolker det på en moderne måde. Andre designmæssige kendetegn for konceptbilen er et klart defineret og kraftfuldt karrosseri på hjulene, en front, som giver ID.2all sit sympatiske ansigt, et tydelig dynamisk præg og en tidløs elegance.
Indvendigt design: storslået
Også i interiøret i ID. 2all satser udviklerne på et tydeligt design. Det udmærker sig med en høj kvalitetsopfattelse, et intuitivt infotainmentsystem inklusive klassisk lydstyrkeregulering og et separat klimabetjeningspanel, hvor de vigtige funktioner kan betjenes via knapper med lys.
ID.-familien vokser kraftigt frem mod 2026
Serieversionen af ID. 2all bliver en af ti nye fuldelektriske modeller, som Volkswagen lancerer på markedet frem til 2026. Den skal fuldende elbilsporteføljen i de lavere segmenter – indtil videre i hvert fald. Mærket arbejder nemlig også allerede på en elbil til en indstigningspris på under 20.000 euro. Under alle omstændigheder vil Volkswagen i midten af årtiet være den producent med det bredeste elbilsprogram på markedet.