Induktiv opladning og mere: Sådan oplades elbiler med strøm i fremtiden
- 1.
- Concept Car
Motorveje, der oplader elbiler, mens de kører. Elbiler, der leverer energi til elnettet – og husholdningen. Lyder det som fremtidsmusik? Et kig på de nye teknologier viser det modsatte, og nogle af dem er allerede i brug i dag.
Her kan du se følgende:
- Hvordan du oplader din elbil uden brug af kabler
- Hvor du allerede nu kan tanke strøm under kørslen
- Hvordan elbilen selv bliver til et batteri
- Hvorfor du kan tjene penge på din elbil
Induktiv opladning kan gøre ladekablerne overflødige
Teknikken bag induktiv opladning kender vi også fra nyere smartphones eller noget så enkelt som vores elektriske tandbørster. Apparatet placeres på en ladestation, og litium-ion-batteriet oplades trådløst. I den forbindelse flyder strømmen via spoler i begge dele. Når disse spoler ligger direkte over hinanden og er kompatible, starter opladningen via induktion.
Når det gælder elektrisk mobilitet, er induktiv opladning ikke længere utopi, men en allerede gennemprøvet teknologi. Et konkret eksempel på dette nye opladningssystem kunne ses allerede i 2017 med projektet "Halo“ fra „Qualcomm“. Via en speciel opladningsplade, som elbilen parkeres på, gør "Halo"-systemet det muligt at oplade bilens batteri trådløst via induktion. En praktisk fordel: I hverdagen behøver man ingen særlige stik til opladning af bilen ved ladestandere.
Elbiler oplades på den elektriske motorvej
Det er altså allerede muligt at oplade elbiler uden ladekabel. Men hidtil har det været forbundet med en vis parkerings-/opladningstid. For at opnå en større rækkevidde skal bilerne også kunne oplades under kørslen via induktion. Det gør det muligt at køre hundredvis af kilometer uden opladningspauser.
En "Qualcomm“-teststrækning med dynamisk opladning findes allerede i nærheden af Paris. Her er ladesystemets bundplader integreret i vejbelægningen. Når en elbil kører over bundpladerne med en maksimal hastighed på 100 km/t, bliver bilens batteri opladet med 20 kW. Det svarer til effekten fra mange offentlige ladestandere i Tyskland. Bonus: På lang sigt kan det blive overflødigt med store batterier i elbiler, fordi de får brug for mindre lagringskapacitet. Det ville føre til billigere og mere miljøvenlig batteriproduktion. "Qualcomm“ har allerede patent på "Halo“-opladningspladernes opbygning, så de kan udvikle systemet yderligere.
I Sverige kan man allerede finde fremtiden for elektrisk mobilitet på offentlig vej. Udenfor Stockholm har man siden april 2018 kunnet oplade elbiler og ellastbiler under kørslen på en 2 km lang asfaltstrækning. De svenske vejmyndigheder arbejder på en landsdækkende udbygning af systemet. Også det statsejede britiske vejanlægsfirma Highways England" driver teststrækninger med trådløse ladestationer. I sommeren 2018 offentliggjorde det britiske Department of Transport en udviklingsplan vedrørende udbygningen af veje med induktiv opladning som led i en mobilitetsplan til en samlet pris på ca. 47 millioner euro.
Kan vi så snart oplade vores elbiler på alle offentlige motorveje, mens vi kører? Her må udviklerne fra "Halo" træde lidt på bremsen: For at sådanne projekter skal kunne betale sig, skal standardiseringen af ladesystemer styrkes, og opladningstrækningerne bruges meget. En mere sandsynlig løsning i første omgang vil nok være såkaldt snack charging: Ved jernbaneoverskæringer eller lyskryds, hvor man ofte må vente i længere tid, end man har lyst til. Men den nye generation af elbiler er slet ikke så bundet af hyppige opladninger: ID.-familien, som Volkswagen lancerer i 2020, har fx en rækkevidde på op til over 550 km. Så skal en elbil ikke oplades oftere, end en bil med forbrændingsmotor skal tankes.
Smart-Grid-teknologi sparer penge og ressourcer
Lokal klimaneutral kørsel – der er stor fordel ved elbiler i forhold til biler med forbrændingsmotor. Og takket være udviklingen i opladningsteknologien bliver opladningen hele tiden nemmere. Men hvad nu hvis bilen i fremtiden ikke kun kører på batteri, men også selv bliver et batteri? Forstil dig følgende: Solen skinner, og dit solcelleanlæg på taget omdanner sollys til strøm, som lagres i din bils batteri. Efter behov leverer elbilen så strømmen tilbage til elnettet eller til husholdningen. På den måde kan elbiler blive en intelligent del af elnettet (smart grid på engelsk).
Denne nye metode kaldes "opladning via Vehicle-to-Grid“ (V2G). På den måde udnyttes ressourcerne optimalt. I Danmark har man allerede gennemført en test med en varighed på 1 år. De ejere af en elbil, der deltog i det intelligente netværk, sparede i gennemsnit 1.300 euro på deres samlede strømforbrug takket være den strøm, som elbilerne leverede tilbage til det fælles elnet.
Smart-Grid-teknologien har også taget fart i Tyskland. I et modelforsøg anvendes Audis "Smart Energy Network“ sammen med flere partnere: Husholdninger i Ingolstadt og omegn samt i Zürich-regionen leverer strømmen fra deres solcelleanlæg til et Smart-Grid bestående af det lokale elnet og stationære batterilagringsenheder. En intelligent reguleringssoftware fordeler afhængigt af behovet solenergien fra Smart-Grid til husholdning, opvarmning og elbil.