Grundstenen til en ny epoke
Volkswagen står på tærsklen til en ny epoke, der vil blive lige så skelsættende som skiftet fra Boblen til den første Golf. I 2020 vil Volkswagen begynde at introducere en familie af ID.-elbiler, der alle vil være bygget på den nye MEB-platform – fundamentet til fremtidens e-mobilitet.
(VieW December 2018 nr. 3) - Tilmeld dig VieW
Elbilen kommer! Det er blevet sagt utallige gange, men det endelige folkelige gennembrud for elbilen er hidtil udeblevet. Nu vover Volkswagen pelsen og siger, at nu kommer elbilen for alvor. Tiden er til det, og Volkswagen investerer ikke mindre end seks milliarder euro i e-mobilitet, der skal give os en helt ny familie af banebrydende elbiler og en infrastruktur til at kunne udnytte disse biler optimalt. Elbilerne og digitaliseringen vil føre til den største fundamentale ændring af bilindustrien i 100 år.
Salget af 100 % rene elbiler er det sidste års tid steget med 60 % på verdensplan, og 2018 kan blive året, hvor salget af elbiler vil runde en million. Denne udvikling vil uden tvivl blive speedet op i 2020, hvor Volkswagen vil introducere den første ID.-elbil og lidt senere samme år en ID. SUV-model. Volkswagens mål er at producere cirka 150.000 elbiler i 2020 og over en million om året, når vi når til 2025.
”MEB-elbilsplatformen er det vigtigste projekt i Volkswagens historie. Det vil blive fundamentet for op til 10 millioner elbiler og baner vejen for en ny tids e-mobilitet”Thomas UlbrichBestyrelsesmedlem i Volkswagen, E-Mobility division
MEB bliver den nye standard
Hvad får Volkswagen til at tro, at det endelig skal lykkes at give elbilen et folkeligt gennembrud? En forkortelse på tre bogstaver. MEB. Det står for Modularer Elektrifizierungsbaukasten eller på dansk den modulopbyggede platform til elbiler. Dette bliver fundamentet, der skal give Volkswagen et forspring inden for elbiler og gøre den økonomisk relevant for en bred gruppe af bilkøbere. Volkswagen har allerede stor erfaring i at bygge biler på en modulplatform og har nu produceret over 55 millioner biler på den såkaldte MQB-platform, som du finder i alt fra en Golf over en Touran til en Passat. Nu udnyttes erfaringer herfra til at skabe fundamentet for de nye ID.-elbiler.
MEB er fleksibel
Den store fordel ved MEB-platformen er, at den giver en stor fleksibilitet i forhold til at kunne designe og basere et meget bredt spektrum af modeller på denne platform – alt fra kompakte familiebiler over SUV’er til MPV-modeller. Volkswagen har allerede præsenteret fire ID.-modeller, henholdsvis en kompakt familiebil, ID. Crozz SUV, ID. Buzz MPV og ID. Vizzion-luksuslimousinen. Planen er, at Volkswagen med tiden vil tilbyde lige så mange ID.-modeller, som vi tilbyder nu af konventionelle bilmodeller, dog vil ID.-modelprogrammet starte en klasse højere end Polo.
MEB giver længere rækkevidde
Rækkevidde er et vægtigt parameter for en elbil, og den vil øges markant på de nye MEB-baserede ID.-elbiler. En elbil som eksempelvis e-Golf er baseret på samme platform som en Golf med forbrændingsmotor, hvilket giver nogle begrænsninger i forhold til batteriets fysiske størrelse, da det skal ’pakkes’, hvor der lige er plads til det i bilens opbygning. Det går man ikke på kompromis med i MEB-platformen, der er designet specifikt til elbiler. Her er batteriet integreret i gulvet mellem akslerne, og af den grund er det markant større end på en e-Golf. Ideen er, at det i ID.-elbilerne skal være muligt at vælge mellem flere størrelser batterier, så du kan tilpasse bilen efter dine kørselsbehov og budget. Batteriet er – ligesom en Marabou-chokoladebar – opbygget i moduler, så det er muligt at skalere batteriet op eller ned i størrelse, så du får en rækkevidde fra 330 til 550 km ifølge den nye WLTPnorm. Bor du eksempelvis i byen og kører kun kortere ture, vil du kunne bestille en ID. med et mindre og billigere batteri, mens dem, der har et større kørselsbehov, kan bestille bilen med et større batteri, der giver en længere rækkevidde. Udover det større batteri, er det lykkedes Volkswagen at øge batteriets ladekapacitet op til 125 kW, hvilket ikke er set før i denne bilklasse, og det vil drastisk reducere ladetiden.
MEB giver mere plads
Ved at udvikle en platform specifikt til elbiler har det været muligt at nytænke opbygningen af bilen, hvilket bidrager til en markant forbedring af rummelighed og rumoplevelsen i ID.-bilerne i forhold til konventionelle biler. Takket være integrationen af batteriet i hele gulvet og en kompakt elmotor og 1-trins gearkasse integreret i bagakslen er det muligt at skubbe akslerne længere fra hinanden og derved skabe et interiør, der er rummeligt som en Passat, selv om ID. udenpå har størrelsen som en Golf.
MEB gør ID. økonomisk attraktiv
MEB-platformen er fleksibel og kan skaleres op eller ned, så den kan benyttes til en bred vifte af biltyper. Platformen vil også blive benyttet af Volkswagen-koncernens øvrige mærker som Audi, Seat og Skoda. Dette giver en stor produktionsvolumen, samtidig er MEB-platformen også egnet til en hurtig og effektiv produktion, hvilket vil gøre hele ID.-elbilsprojektet mere rentabelt. Det betyder i sidste ende, at ID.-elbilerne bliver billigere og økonomisk mere attraktive for kunderne, hvilket vil bane vejen for elbilens folkelige gennembrud. Målet er, at en ID.- kompaktfamiliebil skal koste det samme, som en Golf med en tilsvarende stærk dieselmotor med automatgear.
MEB giver mere digitalisering
Den nye MEB-platform vil også gøre det muligt at tilbyde nye assistent-, komfort-, infotainment- og kontrolsystemer i hele rækken af ID.-elbiler. Et eksempel er de nye AR-head-up-displays (augmented reality), der projicerer navigationsanlæggets kørselsanvisninger i form af pile op på frontruden, så det ser ud til, at de vises nede på vejbanen foran bilen. Dette kunne kun lade sig gøre med den nye MEB-platform og det elektriske netværk, der er udviklet specifikt til den. Det gør det også muligt at opdatere og opgradere din ID. online med yderligere features, der vil blive tilbudt i skyen. Akkurat ligesom du kan gøre med din smartphone i dag. ID.-elbilerne vil altid være online, og du har på den måde adgang til en række informationer og services.
ID. er mere end MEB.
Elbilens gennembrud afhænger af tre ting: pris, rækkevidde og infrastruktur til opladning. Det skal være så nemt og hurtigt som at koble din smartphone til din oplader. Det samlede koncept er vigtigt, og alle parametre 360 grader rundt om bilen skal arbejde sammen og fungere optimalt fra selve bilen over mobilitetsservices til opladningsinfrastruktur. For Volkswagen er e-mobility mere end bare at tilbyde en effektiv elbil. Volkswagen engagerer sig derfor i alle aspekter, der har betydning for brugen af en elbil, om det er opladning derhjemme (udgør 50 %), på arbejdet (udgør 20 %) eller ude i det offentlige rum (udgør 25 %) eller på motorvejen (udgør 5 %). Volkswagen ønsker at sikre et højt kvalitetsniveau omkring din ID. og vil derfor udvikle en ladeboks til brug på hjemmeadressen, der kan lade med 11 kW og senere 22 kW.
På farten vil bilen ofte blive opladet ved en ladestander, der har en ladekapacitet på mere end 125 kW, hvilket betyder, at du vil kunne lade en ID. op på cirka 30 minutter. En måde at udbygge infrastrukturen af opladere er via joint ventures, og her arbejder Volkswagen sammen med BMW Group, Daimler AG og Ford Motor Company under navnet Ionity, der de næste par år vil etablere 400 styk hurtigladere langs motorvejsnetværket i Europa. For at gøre livet med elbiler og opladning så nemt som muligt arbejder Volkswagen desuden sammen med en række partnere, der har som mål, at det skal være muligt at oplade ved mere end 55.000 ladestandere fra 300 partnere rundt omkring i Europa.
Næste skridt bliver, at du blot sætter stikket fra din ID. i opladeren, og så sker betalingen for strømmen helt automatisk, uanset hvilken udbyder af strøm du er tilknyttet.