Sommersjov på strøm.
Inspireret af 1960’ernes californiske strandbuggy har Volkswagens designere leget med ideen om en moderne fortolkning af den legendariske bil. Resultatet er ID. BUGGY, der kører på strøm og er det ultimative statement for livsglæde på fire hjul.
(VieW April 2019 nr. 1) - Tilmeld dig VieW
Tænker du på sommer, sol, strand og Californien i 1960’erne, kommer du også til at tænke på strandbuggies. Amerikaneren Bruce F. Meyers var ingeniør, bådebygger, surfer og manden, der opfandt Meyers Manx-buggyen – den originale strandbuggy. Han brugte erfaringerne med glasfiber fra produktionen af både til at skabe et smart minimalistisk karrosseri, som han monterede oven på et forkortet chassis fra en Boble. Og strandbuggyen var født. Et minimalistisk, billigt og sjovt køretøj, der var det ultimative statement for frihed og livsglæde på fire hjul.
Spol tiden frem til martsmåned 2019, og Volkswagen genopliver strandbuggyen i form af den kermitgrønne ID. BUGGY-konceptbil, der fik publikum til at drømme om en sommer lige så varm som i 2018. Du kan drage mange paralleller fra fortidens californiske strandbuggy til ID. BUGGY-konceptbilen. Bygget på chassiset fra en Boble og med en 4-cylindret boxermotor bagi var den originale strandbuggy konstrueret med en høj grad af fleksibilitet indbygget. Små producenter strakte et karrosseri i glasfiber ud over et Volkswagen-chassisset og motoren og skrev automobil historie. Ideen er den samme i ID. BUGGY, blot er den ført up to date med den nyeste teknologi og er bygget på den nye fleksible MEB-platform og har et højvoltsbatteri integreret i bilens bund. Dette litium-ion-batteri har i ID. BUGGY en kapacitet på 62 kWh og forsyner den 204 hk stærke elmotor i bagenden med strøm, hvilket skulle række til ca. 250 km (WLTP). Det passer godt til den sportslige ID. BUGGYs karakter, at elmotoren allerede fra stilstand leverer sit maksimale drejningsmoment på 310 Nm. Dermed leverer elbilen også i terræn kræfter nok på bagakslen. Ved fuld acceleration på fast underlag kommer konceptbilen op på 100 km/t på kun 7,2 sek. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 160 km/h. Som alternativ til baghjulstrækket kan ID. BUGGY nemt konfigureres med en ekstra elmotor trækkende på forakslen, så du via en ”elektrisk kardanaksel” får firehjulstræk.
Uden døre og fast tag.
MEB-platformen er et ideelt udgangspunkt for at kombinere de skarpeste proportioner med den elektriske mobilitets nye design-DNA. Det klare, skulpturelle designsprog lader den enestående frie køreoplevelse komme til udtryk i buggyen. For at man kan mærke fartvinden, har man bevidst droppet et fast tag og døre, og derfor imponerer den ekstremt holdbare og minimalistisk konstruerede kabine udført i vandafvisende materialer. Konceptbilen er en rendyrket 2-sæders bil, men den kunne også nemt ombygges til en 2+2-sæders variant. Karrosseriet, som er fremstillet i en blanding af aluminium, stål og kunststof, er selvbærende. Takket være modulopbygningen kan den øverste karrosserisektion løsnes fra MEB-chassiset. Ligesom med 1960’ernes beachbuggies sender Volkswagen i dag med ID. BUGGY et klart signal til mindre producenter og start-up-virksomheder om, at de kan få adgang til MEB-platformen. De kan med den som udgangspunkt bygge en ny tids emissionsfri beachbuggy – uanset om det er til Santa Barbara i Californien, til Yalong-bugten i Kina eller til St. Peter-Ording i Tyskland. Generelt har MEB-platformen potentialet til at blive det nye tekniske fundament til e-mobilitet for mange bilproducenter, og derfor bekendtgjorde Volkswagen for første gang i begyndelsen af 2019, at koncernen også ønsker at gøre MEB- elbilsplatformen tilgængelig for eksterne partnere. På nuværende tidspunkt er der desværre ikke planer om at sætte ID. BUGGY i produktion, så vi må indtil videre nøjes med at drømme om den.