Kørsel uden bekymringer: vores service i forbindelse med din elbil fra Volkswagen

Elektrisk mobilitet i dag, i morgen og i fremtiden. Oplev tilbehør, tjenesteydelser med mere til din elbil.

Nyd kørsel uden bekymringer med skræddersyede serviceydelser til din elbil. Find alt det, du behøver at vide om Volkswagen Service på elbiler og hybridmodeller, fx serviceintervaller, tilbehørsprodukter og meget mere.

En VW servicemedarbejder viser en kunde noget på hendes elbil – VW service på elbiler

Serviceeftersyn på din elbil

Serviceeftersyn for en elbil på et bilværksted

Hurtigere og nemmere af hensyn til din sikkerhed

Elektrisk mobilitet er ikke bare et spændende og intelligent koncept. Det er også med til at gøre livet nemmere. Det gør eksempelvis også vedligeholdelsen af din elbil meget mere komfortabel. Og det betyder færre værkstedsbesøg og dermed lavere vedligeholdelsesomkostninger.

Gode råd om service og brug af din elbil

En elbil kræver mindre service og færre reparationer sammenlignet med en brændstofmotor. Ganske enkelt fordi en elbil mekanisk set har en mere simpel konstruktion med færre dele, som bliver slidt, end en bil med brændstofmotor. F.eks. bruger en elmotor ikke motorolie, så det er slut med olieskift, nyt oliefilter etc. Faktisk er en elmotor så teknisk ukompliceret, at der kun indgår en visuel kontrol af den i serviceplanen.

Til gengæld er der andre ting, som er vigtige at få serviceret. F.eks. har din elbil jo bremser ligesom en konventionel bil, og selvom du bruger dem mindre, fordi du slipper speederen og derved “motorbremser” og regenererer strøm til batteriet, skal din elbil stadig have skiftet bremsevæske – ligesom en konventionel bil. Det handler om, at bremsevæske over tid optager vand, og har altså ikke noget at gøre med, hvor meget du bremser. 

Husk at bruge bremserne

Det har sliddet på bremserne til gengæld. Faktisk risikerer bremserne nærmest at blive anvendt for lidt i en elbil, så de populært sagt ruster, før de bliver slidt. Og rustne bremser skal skiftes. Det handler om sikkerhed. Men du kan imødegå – eller nærmere imødekøre – rustne bremser ved at huske at bruge dem. Gør det f.eks. til en vane, at du altid bruger bremsepedalen ved motorvejsfrakørsler, hvor du alligevel skal hurtigt ned i fart. Du bør selvfølgelig altid bremse efter vejens forhold og trafik, men bremserne bliver ikke sat på arbejde af et blødt tryk på bremsepedalen, da cirka den første centimeters vandring alene aktiverer en regenerering af strøm til batteriet, hvis det har ledig kapacitet.

Vær opmærksom på batteriet

Du laver som regel også en hård opbremsning, hvis du møder genstande på din vej, som kan skrabe mod bunden af bilen. Den type “påkørsler” bør man være opmærksom på, uanset om man kører i en konventionel bil eller i en elbil. I en Volkswagen ID-model er batteripakken placeret i hele bilens bund for at give mest mulig plads i kabinen. Så hvis du f.eks. kører over en genstand der skraber bilens undervogn, er det således en god ide at svinge forbi dit autoriserede serviceværksted og få tilset batteriet. Plasticafskærmningen i bunden af bilen er lavet, så den giver efter, så det er ikke altid til at se, om batteripakken bagved kan have fået en skade.

Korrekt undervognsbehandling på elbil

Der er også en anden ting, du bør være opmærksom på, når det gælder batteripakken. Eller rettere – som dit rustbeskyttelsescenter bør være opmærksom på. Din elbil må gerne få en undervognsbehandling, hvis det sker efter forskrifterne. Det vil sige, at der ikke må komme undervognsbeskyttelse på højvoltskomponenter som højvoltskabler og batteripakke, hvor rustbeskyttelsen kan sætte sig i udluftningsventilen, ligesom højvoltadvarselsskiltene heller ikke må blive dækket af rustbeskyttelse. De skal altid være synlige, hvilket bliver kontrolleret, når din elbil får serviceeftersyn. 

Den nemme løsning

Din elbil fra Volkswagen har faste serviceintervaller, og den siger selv til, når den skal til serviceeftersyn. Er den fra modelår 2021 og frem, skal den til serviceeftersyn hvert 2. år – der er ingen kilometerbegrænsning (det gælder også ID-modeller modelår 2020). Er den fra før modelår 2021, skal den have sit første serviceeftersyn ved 30.000 km/2 år og derefter for hver 30.000 km/1 år. Ligesom en bil med brændstofmotor er der små og store serviceeftersyn, og en elbil skal også have skiftet f.eks. støv- og pollenfilter. Hvis du ikke har tegnet et serviceabonnement, kan du kontakte din autoriserede Volkswagen-servicepartner for at få at vide, hvad de respektive serviceeftersyn indbefatter, og hvad de koster. Alternativt kan du frem til første serviceeftersyn tegne et serviceabonnement. Så betaler du et fast beløb hver måned og slipper for at skulle bekymre dig om uforudsete udgifter fremover.

Vedligeholdelse og 
serviceeftersyn

Hvornår er det tid til næste serviceeftersyn på min elbil?

Dette spørgsmål er lettere at besvare for elbiler end for biler med forbrændingsmotor. Vi har samlet serviceintervallerne for din e-Golf, e-up!, ID., Golf GTE, Passat GTE eller andre plug-in-hybridmodeller.

En VW servicemedarbejder under et serviceeftersyn på en elbil – serviceintervaller for din model

Find ud af, hvornår det er tid til dit næste servicebesøg

Hvis du er usikker på, hvornår det er tid til dit næste servicebesøg, kan serviceindikatoren hjælpe dig. Du finder serviceindikatoren i displayet i instrumentenheden og i infotainmentsystemet.

En mand placerer sit snowboard på ski- og snowboardholderen på tagrælingen af sin VW ID.4.
Opgrader nu

Individualiser din bil nu – med vores Original Tilbehør. Matcher din dagligdag: Få endnu mere fleksibilitet, eksempelvis med vores tagboks eller ski- og snowboardholderen. Oplev vores tilbehørsprodukter nu.

Find din Volkswagen partnerÅbner et eksternt link

Vores ladekabel til alle situationer

Uanset om det gælder en e-up!, e-Golf, Golf GTE eller ID.3: Med vores ladekabler kan du oplade din elbil derhjemme via din egen wallbox, eller, hvis du har lidt mere tid, via en husholdningsstikdåse. Når du er på farten, kan du nemt lade op via en offentlig ladestation.

Køb dit Mode 2- eller Mode 3-ladekabel, og oplev hele udvalget af opladningsmuligheder!

Find din Volkswagen partnerÅbner et eksternt link

En Volkswagen fører tager sit Mode 2-ladekabel ud af bagagerummet på sin VW ID.4.
En kvinde læner sig op ad sin komplet eldrevne VW og får informationer om Vejhjælp via sin smartphone

Konstant dækning med vores Vejhjælp

Det spiller ingen rolle, om du kører i en komplet eldrevet ID. eller i en benzin- eller dieselbil – vores team er tilgængeligt døgnet rundt for at hjælpe dig, hvis din bil får driftsstop, eller der sker en ulykke – og vi sørger for at holde dig mobil. Se mere om de serviceydelser, der er inkluderet i Vejhjælp for nye biler og brugte biler, herÅbner et eksternt link.

FAQ'er: Volkswagen serviceeftersyn for din elbil

Er der spørgsmål angående service på din elbil fra Volkswagen, du stadig ikke har fået svar på? Så vil du helt bestemt kunne finde svaret i vores FAQ'er.

Når du tager ladekablet ud af bilen og strømforsyningen, må du kun trække i stikkene og ikke i kablet. Når du har taget stikket ud, skal du blot sætte beskyttelseskappen på.

Volkswagen Original +Dæk

Optimeret rullemodstand for mere energieffektiv kørsel – elbiler som fx ID.3, e-up!, e-Golf eller vores GTE-modeller, vil i særlig grad kunne drage fordel af dine +Dæk. Den reducerede rullemodstand og aerodynamiske sidevæg på dækkene øger rækkevidden. Disse kvalitetsdæk er specielt udviklet og testet til Volkswagens modeller af førende dækfabrikanter, og de leverer en endnu bedre ydelse på vejen. Derfor er din ID.3 allerede udstyret med +Dæk fra fabrikken. Plus-mærket på siden af sækket indikerer, at det er produceret af fabrikanten.

Et barn siddende foran en hvid VW ID.3 med Original +Dæk tegner en sol, og der er regndråber på vejen.
En kunde afleverer bilnøglen til sin elbil til en VW servicemedarbejder.

ID.3-softwareopdatering

Tilgængelig uden beregning nu: den averterede softwareopdatering til ID.3! Find alt det, du behøver af vide om den nyeste softwareopdatering. Aflæg din Volkswagen partner et besøg, så snart du bliver kontaktet, og få opdateret din elbil, så du kan begynde at få glæde af softwareopdateringen.

Højvoltsbatteri: Tips til pleje og lang rækkevidde

Hvad forlænger levetiden for højvoltsbatteriet i en elbil?

Vær opmærksom på temperaturen: Hverken kraftig varme eller kraftig kulde er optimale forhold for batteriet i en elbil. Hvis det er for varmt, forkortes levetiden, især hvis højvoltsbatteriet er opladet til over 80 %. Og her er det ikke kun udetemperaturen, som er afgørende. Også ved opladning og afladning opstår der varmeudvikling, som dog påvirkes af en aktiv køling af batteriet. Hvis man selv vil gøre noget godt for sin bil, så parkerer man den i skyggen om sommeren og undlader at lade batteriet helt op på varme dage.

Kulde har også en negativ indvirkning på batterierne i elbiler. Ved lave temperaturer øges den elektriske modstand i batteriet, som derfor kan lagre mindre energi. Det kan eksempelvis medføre forlængede lynopladningstider ved temperaturer under 0 grader.

Tip: Om vinteren bør man anvende opladningsmanageren på en sådan måde, at højvoltsbatteriet oplades lige før, man skal køre. Da det på den måde har den rette driftstemperatur, når køreturen påbegyndes, er driften af batteriet skånsom, og højvoltsbatteriets fulde effekt er til rådighed lige fra start.

Undgå ekstreme ladetilstande: Hvis bilen holder parkeret i længere tid med fuldt opladet højvoltsbatteri, medfører det især om sommeren en høj belastning i battericellerne. Ideelt set skal ladetilstanden være mellem 20 og 80 procent. Hvis man skal køre en længere strækning i bilen, skal man naturligvis lade batteriet helt op – men så bør man også køre kort tid efter.

Lad skånsomt op: Når man har brug for strøm på farten, kommer man ikke udenom at skulle køre til en DC-lynopladningsstation, så turen kan fortsætte så hurtigt som muligt. Det er heller ikke noget problem – så længe det ikke sker hele tiden. For batterierne kan bedre tåle langsomme opladninger end lynopladning med jævnstrøm. Ideelt set forsyner man bilen med energi fra sin egen ladestander natten over. I forhold til lynopladningerne kræver disse opladninger om natten lidt mere planlægning og en god fornemmelse af rækkevidden.

Foranstaltninger i forbindelse med længere tids parkering:Hvis bilen ikke skal køre i længere tid (fx i forbindelse med ferieafholdelse), bør man parkere den et sted, hvor den er beskyttet, og hvor der er tørt. Især om sommeren bør ladetilstanden være under 80 %. Hvis bilen skal holde parkeret i flere måneder, skal man sørge for, at bilens ladetilstand ikke er for lav, den bør ideelt set ligge på 60 %. Det anbefales at kontrollere ladetilstanden regelmæssigt hver 2.-3. måned for at undgå en for kraftig afladning.

Kør jævnt: På grund af det høje drejningsmoment kan elbiler accelerere meget kraftigt lige fra start. Men det øger det samlede forbrug og dermed antallet af nødvendige opladninger. Derfor kan det betale sig at køre forudseende og jævnt. Hvis man ikke hele tiden giver fuld gas, har man glæde af sit højvoltsbatteri i længere tid.

En kvinde tjekker opladningsprocessen for sin VW ID.-model med We Charge-appen.

We Charge

Du kan gøre opladningen af din elbil endnu nemmere: Med We Charge kan du oplade din bil, når og hvor du har brug for det, finde ladestationer i nærheden og benytte appen til at holde øje med opladningsprocessen. Læs mere her.Åbner et eksternt link